tisdag 26 april 2016

Kryddstark, koreansk kyckling - Bul-Dak

 Jag river av ännu ett asiatiskt recept när jag ändå är i farten. Jag har under en tid scannat runt bland lite koreanska recept som känns överkomliga att tillaga här hemma. På denna webbsida hittade jag ett recept med kyckling som verkade intressant. Rättens namn, "Bul-Dak",  kommer tydligen av att "bul" betyder eld på koreanska och "dak" som betyder just betyder kyckling. Av titeln kan man alltså ana att det finns en viss hetta i receptet - något man naturligtvis kan påverka en aning själv. 
Här är min översatta version samt hur jag gick tillväga. Päronet i marinaden innehåller ett enzym (calpain) som används ofta i koreanska recept för att möra kött. Jag vet inte om detta enzym finns i alla sorters päron dock.

 BUL-DAK
4 pers

Kycklingvingar - tillräckligt för 4 personer
2 msk soyasås (japansk)
1 msk socker
1 msk honung (originalreceptet anger corn syrup men anger honung som substitut)
2 msk risvin (originalreceptet anger cheong ju, ett koreansk risvin)
1 salladslök
svartpeppar
olivolja
rostade sesamfrön 

Marinad
1,5 msk gochugaru (originalreceptet angav 3msk men den är het..)
1 jalapeno (originalreceptet angav 2 st men jag valde endast en...)
1 dl (ca) asiatiskt päron (brukar finnas inslagna styckevis i frukt-och grönsaksdisken i mataffärerna)
1 msk gochujang (finns ofta på hyllorna för utländsk mat i större affärer) - detta finns i vissa recept för denna rätt, dock inte i mitt originalrecept men jag valde att lägga till den då den är så god!
1/4 lök
3 vitlöksklyftor
2 msk japansk soyasås 
1 tsk stark senap
1 msk sesamolja
1 msk socker
1 msk honung (originalreceptet anger mul mut som är en koreansk maltsirap, honung anges som substitut)

Blanda i en stor skål: 
Kycklingvingar, soya, socker, honung, risvin och peppar. Marinera i ca 30 minuter. 


Mixa alla ingredienser till marinaden i en matberedare till en puré. Ställ åt sidan. 
Hetta upp en stekpanna och stek kycklingen på medelhög värme tills kycklingen är nästan klar. Ta upp kycklingen men lämna kvar resterna av kycklingsaften och dess ingredienser i stekpannan. 
Blanda kycklingen med marinaden i den stora skålen. Häll ner allt i stekpannan och koka i ytterligare 3-4 minuter. 
Servera genast med ångkokt ris och salladslök samt sesamfrön. 



Detta blev en rätt som blev väldigt het men smakrik och familjen älskade den verkligen. Styrkan går ju att laborera med och jag var lite försiktigt från start, ändå bjöd rätten på rejäl hetta! Själva tillagningen var inte särskilt svår, det är ju det här med att det är många nya ingredienser som man ska hantera som gör att man känner sig som en riktigt nybörjare. Men prövar man inte får man inte heller upptäcka nya läckerheter - som detta faktiskt blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar