tisdag 26 april 2016

Vietnamesisk karamelliserad kyckling

Som jag har berättat tidigare har jag en stor nyfikenhet för de olika asiatiska köken. Jag sitter ofta och letar mig fram bland massor av  läckra recept, oftast online men även händer det att jag kommer över någon tidning eller bok med recept. Svårigheten med att få till det riktigt genuint ligger ju i att råvarorna kan vara kniviga att få tag i. Ibland är det dock riktigt enkelt, som i det recept jag ska skriva om här idag. Så enkelt men så otroligt gott - när fågel är som bäst! 
Receptet idag kommer från Vietnamn och heter "Vietnamese Caramel Chicken" och jag hittade det  här.  Jag har översatt det här nedan. Jag har angett hur mycket jag använde av vardera ingrediens samt vilka förändringar jag gjorde beroende på vad jag hade tillgång till för tillfället.  

Vietnamese Caramel Chicken
4 pers

1/2 kg tuppvingar (originalreceptet anger urbenad kycklinglårfilé)
olja
3 vitlöksklyftor, finhackade
1/2 jalapeno, skivad

Marinad:

1 msk socker
1 msk fisksås
svartpeppar

Karamellsås:

1 msk fisksås
3 msk vatten
1/2 msk socker
3 tsk risvinäger alt. äppelcidervinäger (jag tog hälften av vardera)

Marinera kycklingen med marinaden i ca 10 minuter. Blanda samman ingredienserna till karamellsåsen i en skål och ställ åt sidan.
Hetta upp en stekpanna till medel/hög värme. Häll i lite olja och stek vingarna på båda sidorna, vänd regelbundet. Ta upp kycklingvingarna en stund, häll i ytterligare lite olja och lägg i den hackade vitlöken. Fräs försiktigt någon halvminut och lägg sedan tillbaka kycklingen i pannan. Häll på karamellsåsen, sänk värmen och låt allt småputtra en stund, såsen ska  reduceras och bli bärnstensfärgad (jag gjorde faktiskt en liten slurk sås till då jag ansåg att det behövdes en aning mer).  Kontrollera att kycklingen är färdig.

Fortsätt att vända kycklingen några gånger under tillagningen. Lägg i den skivade jalapenon och låt det hela tillagas ytterligare någon minut. 
Serveras genast med ångkokt ris och den karamelliserade såsen drisslad över.




Jag var faktiskt en aning skeptisk till det hela när jag väl var i farten med att marinera vingarna i "socker och fisksås" - doften är ju en aning speciell p.g.a fisksåsen, likaså tillredningen av karamellsåsen var ju en egen upplevelse. Detta till trots, samt att allt var väldigt enkelt (och billigt!) gav ett fantastiskt resultat, när allt väl kokat samman och blivit klart smakade rätten helt himmelskt. När rätten väl är klar är den stickande doften av fisksås helt borta och en helt ny, atitretande doft framträder. Supergott!

1 kommentar:

  1. Detta otroligt goda recept tackar jag för.
    Susann L

    SvaraRadera