söndag 11 maj 2014

Bot mot söndagstristess .... Rabarberpaj med gallerlock

Ibland kan man förvånas även av sina nära i en familj då de avslöjar saker man inte har en aning om. Häromdagen framkom det att Ä.H OCH barnen tydligen är barnsligt förtjusta i rabarberpaj och annat med rabarber! För mig var detta något helt nytt och jag undrar bara var (i alla fall barnen med sin ringa ålder i jämförelse med sin far) har skaffat sig sådana erfarenheter? Jag har då inte varit den som lagat rabarber i någon form hemma, jag är nämligen inte alls speciellt frälst själv i det. När jag häromdagen hittade ett rikt bestånd av vackra rabarber på vår nya tomt tog jag detta som ett tecken, en personlig utmaning. Det var dags att  ta tag i detta oprövade kapitel i min personliga kökshistoria.
Ä.H kom igår hem från vårt nya hus efter en mycket kort "måste-visit", tur och retur på mindre än ett dygn (ca 120mil) och jag hade då bett honom om att ta med sig en lite rabarber. Jag fick hem en hel famn med rabarberstjälkar... det var bara att skrida till verket idag!

Efter att ha snurrat runt bland en massa recept på nätet, tips och råd inför att tillaga en vätskerik produkt som rabarber satte jag igång. Jag läste på flera ställen om folk som har kämpat många många gånger med all den vätska som rabarberna avger vid tillagning. Detta kändes inte speciellt hoppingivande men sedan hittade jag ett recept någonstans där man förkokade rabarern på ett sätt som jag valde att pröva.
 Utifrån flera olika recept och lite egna idéer blev detta det slutgiltiga receptet som jag lägger upp här. Jag använder själv den amerikanska måtten cup när jag utgår från amerikanska recept, dessa mått finns att köpa i Sverige och det är bra mycket enklare än att konvertera måtten till våra måttenheter. Alla mått varierar nämligen utifrån om det som ska vägas/mätas upp är vått eller torrt samt vad det är för något, mjöl och socker är ju två helt olika torra ingredienser med olika vikt och volym. Nedan anger jag måtten i cup men har trots allt gjort en konvertering till svenska mått.
Här är alltså min paj, vad jag hade i och hur jag gjorde:

RABARBERPAJ MED GALLERLOCK
ugn 200° som efter halva gräddningstiden dras ner till 175°

 Pajskal, ca 30 cm (anpassat efter pajformen):

2 1/2 cup mjöl = 326g + extra till utkavling
1 cup osaltat smör = 226g, väldigt kallt, skuret i kuber
1 tsk salt
1 tsk socker
6-8 msk iskallt vatten

Börja med att hälla mjöl, salt och socker i en mixer med knivblad. Tryck på pulsknappen ett par gånger och blanda samman. Tillsätt det kalla smöret i kuber, använd pulsknappen och mixa samman allt tills blandningen är gryning. Tillsätt det iskalla vattnet, en matsked åt gången och bedöm hur många matskedar som behövs.
Ta ut degen ur mixern och lägg den på en ren, lätt mjölat yta. Snabbt; jobba ihop degen men undvik att arbeta mer än absolut nödvändigt då värmen från händerna försämrar pajdegens resultat. Forma degen till två lika stora, platta rundlar, pudra lite mjöl runt om och slå in dem i lite plastfolie, lägg i kylen i minst en timme ( det går att göra degen till och med att par dagar innan och låta den vila i kylen). Nu kan man göra pajfyllningen.

Pajfyllning:
600g rabarber, skuren i centimetertora tärningar 
1/3 cup vatten = ca 0,8dl
3 msk mjöl
3/4 cup socker = 150g
25g osaltat smör skuret i minitärningar
ev röd matfärg, valfritt
1 ägg till pensling

Rensa, rengör och skär upp rabarbern i centimeterstora tärningar. Lägg bitarna i en kastrull tillsammans med vattnet. I en separat skål; blanda mjöl och socker noggrant, häll sedan detta över rabarertärningarna i kastrullen. Hetta upp och låt blandningen precis nå kokpunkten, dra sedan värmen till mediumvarmt och låt det sjuda i 5-10 minuter (tills rabarbern känns hysfat mjuk). Droppa ev. i färgämnet och rör runt. Låt ett lock ligga på på glänt på kastrullen för att släppa ut ångan. 
När blandningen är klar, låt den svalna en stund i kastrullen. Under tiden, förbered degen, se nedan.


Ta fram degen ur kylen, låt vila 5 minuter. Kavla ut rundlarna på mjölat bakbord, den första rundeln ska vara tillräckligt stor för att täcka pajformen + formens kanter, vanligen 30 cm. Lägg ner den första degplattan i formen, tryck till och anpassa degen efter formen. Ställ in i frysen i minst 15 minuter. Under tiden kavlas den andra degplattan ut till en rundel som är lite större än själva pajformen. Med en vass kniv; skär jämnbreda remsor över hela degplattan:

 
 Tillsätt nu fyllningen till det kalla pajskalet, stoppa också ner de små tärningarna med det osaltade smöret i fyllningen:

 
Börja lägga degremsorna över fyllningen och "fläta" dem såhär:



Tryck till remsorna vid kanten och se till att de sitter fast. Pensla med det uppvispade ägget och grädda först 20 minuter i 200°, dra sedan ner värmen till 175° och grädda 20 minuter till. Pajdegen ska vara gyllene och rabarbersmeten ska försiktigt bubbla upp genom gallret. 




Pajen blev vacker och särskilt nöjd blev jag med fyllningens konsistens! Inte alls vattnig eller sörjig utan en jämn, krämig massa med mjuk rabarber. Att förkoka den tillsammans med mjöl och socker gjorde tydligen susen, ett jättebra knep! 
Resultatet då? Ja, jag själv tyckte att den var god, ganska OK. Men jag är som sagt ingen rabarberälskare. Däremot fick familjen visa upp sina rabarberkunskaper och därmed också bedömma pajen. Samtliga älskade den, verkligen och menade på att den var otroligt lyckad. 
Nu har jag bara en stor mängd skånska rabarber kvar i köket som jag inte vet vad jag ska göra med...






1 kommentar:

  1. Gör flera pajer och frys in. Går alldeles strålande att frysa in - och värma upp i ugnen när de ska ätas.

    SvaraRadera