tisdag 13 maj 2014

Beställningstäcket färdigt!


Även jag ska tydligen pröva på hur det är att gå på kryckor, så går det när man bara tänker på att roa sig. Jag gjorde en praktvurpa på gymmet igår morse och hamnade på akuten inom 20 minuter, foten hade vikit sig under hela elefanttyngden av min kropp med ett obehagligt kraschande ljud.  Blixtrande ljus for genom huvudet på mig och en omedelbar känsla av att vilja kräkas av smärta infann sig. Så förbaskat onödigt! Väntetiden på akuten var kort, på drygt två timmar hade jag tagits in, undersökts och röntgats ordentligt, skickats till ortoped för att få speciella skenor att stabilisera foten/ankeln samt givits kryckor att använda den närmsta framtiden. Inga frakturer som tur var och nu avvaktar jag och ser hur foten ska läka den närmsta tiden. Ankeln har numera modellen och storleken av en mindre timmerstock, vila och högläge är beordrat av doktorn och vid de tillfällen jag måste ta mig runt är det kryckorna som gäller. Resultatet av kryckgången är en träningsvärk som heter duga i överkroppen, värken i armarna är värre en själva foten just nu. Jaja, det kan bara bli bättre....

Nu till ämnet för dagens inlägg; beställningstäcket är ju färdigt! Väninnan som beställde täcket fick titta ut några förslag på tyger som jag hade hittat efter hennes önskemål om auberginefärger. Tygerna beställde jag från USA, lagom till när tygerna kom hann söta väninnan hitta ett annat mönster än det planerade och det var ju bara att anpassa sig. Jag gjorde några djupdykningar i mina egna tygsamlingar då jag behövde fler tyger än de ursprungliga. Jag fick ihop en samling riktigt bra, matchande tyger och sedan satte jag igång. Själva ursprungsmönstret, som jag själv gjorde för många år sedan, hittade jag på websiten Mccallsquilting.com.

 Här är mitt eget täcke (suddet nederst i bild är kamerasnodden som hamnade i vägen). 
Täcket är i en storlek som räcker till en större barnsäng och används inte längre då våra
 barn sedan länge övergått till stora sängar.... med andra ord är detta en klassisk 
hyllvärmare. Kanske ett blivande picnictäcke?

Detalj av täcket

Väninnans täcke skulle bli större, stort nog att täcka en stor dubbelsäng och jag lade till lite mer bitar än ursprungsmönstret. Jag gjorde en extra bård baserat på två av huvudtygerna; se bilden.


Varannan ruta blev till en bård längs täckets alla fyra kanter


Huvudmönstert fick bli oförändrat, stjärnor varvat med block i flera färger



En annan detalj jag lade till var fyra hjärtan, ett i vardera hörn av täcket

Äntligen uppehåll i det ihållande regnet de senaste dagarna, jag
var snabbt ute för att kunna fotografera täcket i lite stilfulla
miljöer för att göra det mer rättvisa. 



Denna gång valde jag att quilta på symaskin, jag insåg att med flytten vi står inför och 
allt med det nya boendet kommer ta all min tid i anspråk det närmsta året; den tid
det vanligen tar att quilta ett helt täcke för hand. 


Nu väntar bara överlämningen av täcket till väninnan. Jag hoppas att hon kommer trivas med sitt täcke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar