lördag 3 maj 2014

Nyss hemkomna

Så har ännu en vistelse i nya huset avslutats och familjen är tillbaka i nuvarande bostaden. Det var ett intensivt besök även denna gång och helt kort ska jag sammanfatta vad som skedde nu:

 Vi packade med oss ännu ett flyttlass kartonger samt möbler från nuvarande, gamla bostaden till den nya. (Ja, vi flyttar själva och gör det i flera omgångar, detta blir ändå betydligt billigare än att anlita firma. Vi ska ju ändå ner till huset och sparar på detta sätt också dyrbar tid som vi annars skulle ha slösat bort på gymmet utan att för den skull gå miste om fysisk träning.




  
 lånade bilder


 Jag har fortsatt mitt projekt med att snygga till det som är Storebrors blivande rum. Tidigare har rummets tapetserade väggar målats med spärrgrundfärg och slutmålats med två olika kulörer, mer om detta kommer. 
 I rummet finns ett inbyggt garderobssystem med tre stora respektive tre små garderobsdörrar, alla i outsäglig trist, kommunalgrå färg med plasthandtag. Tidigare har jag slipat och målat de tre små dörrarna och nu slipade jag de tre stora dörrarna för att sedan måla om dem också. (Slutresultat kommer även här senare). Nya handtag har inhandlats, utvalda av Storebror, liksom färgerna i rummet i övrigt. 


En av livets roligaste maskiner - slipmaskinen!

En annan punkt var golven i två av nedervåningens rum; båda väldigt illa lagda trägolv. Träplanken har tagits bort (Ä.H hade en rejäl omgång med denna uppgift) och likaså skyddsfilten under. Nya golv ska läggas efter flytspackling.  


 
 Kakelplattorna som låg framför den befintliga öppna spisen i ena rummet och vid den förberedda eldstaden i det andra rummet har tagits bort. 

Jag hann med en slipomgång på en av innerdörrarnas sidor; jag vet inte som varit meningen med att låta dörren vara halvrenoverad såhär (låt mig tillägga att denna dörr inte är ensam om att se ut på detta vis):


 Kanske har man eftersträvat en "lantlig, rustik shabby chic-stil" genom att bara ta bort delar av den gamla färgen..?


Hur som helst har jag inte varit helt nöjd med detta utan slipade nästan klart dörrsidan i sin helhet. Jag hann få bort alla de vita fläckarna och det enda som är kvar är faktiskt den blåmålade (originalfärgen) profileringen i speglarna. Jag måste vila på den nya tanken jag fick här; att faktiskt behålla den blå målningen då det är ganska vackert och sedan behandla de övriga träytorna med något. Fortsättning följer! 

Ett annat projekt som Storebror och jag ägnade oss åt var det blivande "kontoret". Detta rum ligger på husets övervåning. Här finns inte hur mycket ljus som helst men detta till trots har någon valt att tapetsera hela rummet med en kraftfullt morotspuréfärgad tapet:



Fel av mig - EN av väggarna hade faktiskt lämnats vitmålad vid
morotspurétapetseringen.  Fönstret rakt fram i bild leder mot köket, 
tidigare var detta en yttervägg och kökets dubbla takhöjd är en utbyggnad. 
Jättecharmigt!!

Naturligtvis kunde vi ju inte stå ut med tanken på att ha denna kulör kvar i rummet utan köpte en rejäl burk med spärrgrundfärg och målade över: 


Rummet ska slutmålas i vitt innan det är dags att ställa in möblerna. 
Gräsmattorna har även klippts och jag har upptäckt en ny växt i trädgården som jag har lyckats lura ut namnet på:


... "Kerria Japonica", en asiatisk prydnadsbuske. Busken står i full blom och blommornas färg är fullkomligt galet cirkusgula, man blir jätteglad av att titta på dem genom köksfönstret! Detta verkar (efter att ha läst på lite) vara en rätt härdig växt och jag känner ingen större oro trots att jag är helt värdelös och okunnig vad det gäller växter. 
I en annan del av trädgården sprang jag in i ett magnoliaträd:

 Underbara, vackra magnoliablommor - detta känns som 
ett privilegium


När tröttheten gör sig påmind av jobb i huset går vi ut och andas lite och njuter av utsikten; 
igår låg kvällssolen fint över de förhistoriska gravhögarna som betades av hästar. 

 Nu är det välförtjänt vila som gäller......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar