torsdag 8 maj 2014

Konsten att avsky ett globalt distributionsföretag

Lika bra att vara ärlig på en gång, detta inlägg är gnälligt, tjatigt och ilsket. Detta är alltså en varning för de som inte vill utsätta sig för att läsa mina mörka rader... avsluta i så fall genast!
 Jag brukar försöka att inte hänge mig åt dessa egenskaper men ibland drabbas även jag av svagsinta, negativa tankar. Men inte helt utan orsak...
 
Detta är min historia och erfarenhet av det globala paketdistributionsföretaget UPS. Ni vet, det bruna, fyrkantiga transportbilarna som kör omkring på vägarna, både här och i andra länder (jag vill inte slösa plats i min lilla blogg på att ladda upp en företagslogga, ni vet själva hur den ser ut). 
Under den varma säsongen körs bilarna företrädesvis med helt öppnade dragdörrar och man kan ofta se fraktvarorna studsa runt inne i bilens utrymme. De anställda är klädda i oerhört illasittande uniforma kläder, tyvärr i samma färg som bilarna. Bruna. En osmakligt vald brun färg som genast ger associationer till en dålig matupplevelse eller till uniformerna för ledarna i det partitrogna ungdomspartiet i Tyskland under andra världskriget. Att välja en sådan brun färg till anställda i ett fraktföretag är inte bara dålig smak, det är dåligt omdöme.

För några månader sedan fick jag den första kontakten med UPS då 
den försändelse från USA som jag väntade på skulle komma. Denna försändelse hade fastnat i tullen och skulle betalas skatt för, helt i sin ordning. UPS skulle köra ut paketet till mig mot att UPS skulle ta emot min betalning för momsen. Detta uppdagades en kväll då en man från UPS ringde till mig för att berätta detta. 
När mannen ringde hade jag viss svårighet att förstå vad han vill och varifrån han ringde, alla pratar inte svenska flytande och det är faktiskt OK med mig. Däremot hade han mage att komma med ett erbjudande till mig: "om du ger mig ditt bankortsnummer kan jag sköta och dra betalningen härifrån på en gång". Jag tappade hakan för ett ögonblick men återfick fattningen för att replikera med att detta absolut inte var ett alternativ och menade han verkligen allvar eller skämtade han med mig? Vem är så obotligt korkad att man lämnar ut ett bankkortsnummer anslutet till sitt bankkonto till en helt okänd person över telefonen??
Genast försvann det lilla av mannens tidigare sparsamma "trevliga attityd". Istället suckades det svagt och nästa alternativ kom upp: att betala till UPS-människan som skulle komma och leverera mitt paket i hemmet. Det visade sig då att jag inte skulle kunna betala med mitt kort utan jag var tvungen att skaffa fram exakta kontanter, något som tydligen ansågs vara oerhört besvärligt enligt den UPS-anställde i telefonen. Jag försäkrade mannen i telefonen att kontanterna inte var några som helst problem att ordna för mig. 

Nästa steg var att få till leveransen av paketet i sig. Som vid alla andra leveranser av beställda varor till ett hem, brukar man alltid kunna boka dag och till och med mellan vilka klockslag som är lämpliga för båda parter, kunden och leveransföretaget. Men inte för UPS minsann.... UPS vill göra på sitt eget sätt och har troligen aldrig hört talas om smidighet eller kostnadseffektivitet. I företaget UPS gillar de anställda tydligen att köra runt, runt, runt i sina fula, bruna bilar hela dagarna. Hör på det här: 
UPS kör ut en leverans under på varandra följande tre dagar till en adress för att se om mottagaren är hemma. Vid besök hemma då mottagaren inte är hemma lämnar då UPS-chauffören en lapp på dörren med ett meddelande om sitt besök.
 Om mottagaren inte är hemma vid dessa tre besök vet jag faktiskt inte vad som händer efter det tredje försöket, någonstans läste jag att varan skulle gå tillbaka till avsändaren? Låter ju helt bisarrt! 
Jag frågade hövligt om det faktiskt inte var möjligt att åtminstone kunna bestämma vilken dag bilen skulle väntas komma men fick svaret att det var HELT omöjligt (dock utan trovärdig förklaring). 
Vid denna tidpunkt i samtalet hade jag en synlig bekymmersrynka i min panna men beslutade mig för att försöka hålla mig hemma de nästkommande dagarna. 

Jag ordnade kontanta pengar och gick i väntans tider. Rätt vad det var ringde den brunklädde UPS-anställde på min dörr och hade mitt paket, hurra!! Trots mitt vänliga mottagande såg inte UPS-anställde vidare glad eller stolt ut, han gjorde nog bara sitt jobb men hade inte så mycket att glädjas åt i detta, åtminstone inte när han var klädd i sin vedervärdiga fula, bruna uniform. Han såg verkligen stel och trött ut som en gammaldags pappersdocka många av oss lekte med i arla barndom...

 lånad

Betalningen klart, leveransen av paketet klar, allt frid och fröjd. Det är ju vad man skulle kunna tro, eller hur? Det gick några dagar och sedan damp det ner en faktura i brevlådan från UPS, på beloppet jag just hade betalat till den brunklädde mannen från UPS! Med en suck tänkte jag att "sådant händer" och att UPS snart skulle se att min betalning faktiskt hade kommit in och att det hela skulle lägga sig. Idag, en dryg månad senare fick jag en påminnelse på fakturan. 
Det har alltså gått över en dryg månad sedan leveransen kom och betalades kontant, det har gått en månad sedan fakturan kom. Vad har hänt under tiden undrar jag? Har UPS inte under denna hela månad uppmärksammat att mina pengar faktiskt har kommit in?
Bekymmersrynkan i pannan återkom och nu växte även irritationen inom mig. Det var dags att ringa till UPS. 

Jag ringde. Och ringde. Och ringde. Jag blev satt på vänt i kö, kötiden avbröts och jag kopplades bort. Gång på gång. 
Gång på gång. Detta gjorde mig mer än bara irriterad. 

Jag pausade ringandet för att skicka ett mejl för att få kontakt. Att mejla till UPS är ett mindre företag bara det, man ska fylla i en mängd rutor och alternativ till vad man vill prata med dem om. Till slut hittade jag en liten ruta att skriva ner mina frågor i. Bara denna åtgärd hade tagit mig ca 15-20 minuter. Jag fortsatte att ringa upp, bli placerad i kö för att efter en liten stund bli bortkopplad. Men skam den som ger sig, efter att ha ringt upp, väntat, kopplats bort och sedan upprepa proceduren SVARADE en levande människa (en tidsrymd på nästan 60 minuter!). 
Min första fråga till Den Levande Människan i andra sidan luren var varför telefonsystemet gjorde som det gjorde mot mig- kunden som ringde in. Naturligtvis hade människan ingen aning om detta och kunde inte svara, vilket jag inte hade väntat mig heller. 

Raskt gick jag vidare till min fakturafråga. Den Levande människan kunde snabbt se att den faktiskt var betald (hurra!) varvid jag undrade varför jag hade fått en påminnelse. Denna aspekt viftades i princip bort av Den Levande Människa på UPS men jag var nu inte irriterad, nu var jag rent arg och ilsken (hur kan man så lättvindigt och nonchalant behandla kunder såhär, från början till slut i den långa frakt-och leverantörskedjan?). Jag bad Den Levande Människan om en liten, liten tjänst, en liten men för mig väldigt viktig tjänst; att skicka mig SKRIFTLIGT att fakturan faktiskt är betald och klar. 
Det var allt, jag hade blivit så himla glad och nöjd. 
Den Levande Människan svarade att "jag kan inte". Detta svar var som att sticka in en pinne i ett getingbo och röra om. Vad menade människan??! Jag påpekade nu att det kunde hon, det SKULLE hon/UPS göra efter allt trassel som varit (jag litar inte en sekund på UPS och vill verkligen ha detta papper). Den Levande Människan svarade att jag, JAG, kunden, var TVUNGEN att maila in till UPS och BE om detta skriftliga papper. Nu höll min hjärna på att klappa ihop alldeles! Efter alla dessa till synes små obekväma turer, skapade av UPS, tilltrasslade av UPS, utan service av UPS, skulle alltså jag vara tvungen att ta ÄNNU mer av MIN tid för att maila dem och BE om detta papper?? 
En ganska intensiv ordväxling utbyttes och jag menade att jag ansåg det som märkligt att i en värld där människan kan åka till månen med rymdfarkost och återkomma, i samma värld KAN alltså UPS inte bistå min förfrågan per telefon med att skicka mig ett papper då UPS själva har bristande rutiner och felaktigheter som drabbar kunder?? När jag hade drivit min inställning till det yttersta och insåg att jag kunde nästan titulera mig Don Quijote valde jag att lämna den förvirrade väderkvarnen, Den Levande Människan på UPS åt sitt öde (jag säger bara, karma. KARMA lilla vän!) och gav med mig. 
Än en gång satte jag mig ner för att maila till UPS med min förfrågan. Återigen fick jag leta mig igenom länkar och rutor för att så småningom hitta en lämplig ruta att skriva ner mitt önskemål i. 
Detta tog väl ca 15 minuter till. Frågan är bara om det hamnade rätt, hos rätt avdelning, hos rätt människa och om denna människa hade befogenhet att utföra min önskan, om någon på hela UPS har rörlighet i sina ben att gå till närmsta brevlåda för att posta mitt brev. Det vill säga, om de vill bekosta ett porto till mig. 

Det roliga i kråksången är att när man surfar runt på folks omdömen och erfarenheter av UPS är det inte bara solsken och rosor. Se här till exempel, bloggen En Galen Sparkcykel och hennes historia. En annan, Joel Smiel, eller den här tråden på Naturforum och sist Macworldforum. Detta är bara ett urval av folks dåliga erfarenheter. Jag är alltså inte ensam, det känns ju bra. 
Vi hatar tillsammans.

Jag bara undrar hur hade det gått om jag hade varit rädd och orolig för att pengarna hade kommit på villovägar och verkligen hade betalat den där faktura, d.v.s gjort dubbla betalningar till UPS? Hur länge hade det tagit för UPS att upptäcka dubbel betalning? Hade de upptäckt det? Hade de betalat tillbaka pengarna? Hade de istället valt att leverera pengarna med en av sina bruna bilar, provat att åka hem till mig i tre på varandra följande dagar för att se om jag var hemma för att ta emot pengarna? Hade en fult brunklädd liten UPS-anställd ringt på dörren i så fall? Vad hade hänt om jag inte varit hemma då? 
Det är frågor jag aldrig kommer att få svar på och egentligen är jag inte så sugen på det heller. Frågan kvarstår dock - kommer jag få mitt skriftliga papper på att betalningen är klar och påminnelsen avskriven...?
Jag ska aldrig, aldrig ALDRIG  använda mig av UPS om jag kan välja. Vill jag någonsin handla på nätet av en försäljare som använder sig av UPS ska jag avbryta köpet. Det må vara att många leveransfirmor är samma skrot och korn, det återstår dock att se. 
Må evig lycka drabba UPS, må UPS försvinna - gå i graven.
Av ren princip. Tack för mig. 

1 kommentar:

  1. Dimension Traveler8 maj 2014 kl. 13:53

    Detta var bland det mest välskrivna och roliga jag läst! Kan för övrigt konstatera att vad förkortningen UPS står behöver väl ingen tveka om: Utan Personlig Service!

    SvaraRadera