torsdag 1 januari 2015

Julen slut! Nya tag med ... New England Clam Chowder

Inga mer tomtar, inga mer pepparkakor, juldekorationer och framförallt ingen mer julmat! Idag, nyårsdagen, har mina sparsamma dekorationer åkt ner i sina lådor i förrådet igen. Jag sa ju det tidigare, så fort julen är över vill jag bara ha ut rubbet! Vi har dessutom varit oerhört sparsamma med den klassiska julmaten denna gång så vi har faktiskt klarat oss undan de klassiska, trista julmatsresterna. Här kommer något helt annat!

Strax innan jul kom Storebror i familjen och frågade mig om jag kunde göra en riktig Clam Chowder, så som han mindes den från vår tid i USA. 

Lånad bild: så här serverades soppan för det mesta när vi beställde den i USA


Storebror fullkomligt älskade denna matiga soppa och valde den gärna när tillfälle gavs ute på restaurangerna runt om i New England, det område vi bodde i. USA:s östkust bereder många tillfällen att äta fantastiska skaldjur och fisk och detta  är något jag saknar enormt här i Sverige. 
När det gäller den klassiska musselsoppan Clam Chowder var jag en total novis, med detta också lite osäker på hur jag skulle klara av förfrågan. Jag gick till närmsta saluhall och diskuterade saken med en fiskförsäljare, jag sa som det var att jag aldrig hade tillagat musslor (förutom gröna musslor som jag enkelt gratinerar i ugnen då och då). Försäljaren var hur uppmuntrande som helst och förklarade snabbt valet av musslor, beredningen och frågade lite vad jag hade tänkt mig mer. Vi kom snabbt fram till att jag skulle behöva ett nät med vongolemusslor; somliga kallar dem hjärtmusslor eller annat. Dessa var dagsfärska och låg på is, väl hemma skulle jag lägga dem i en bunke med vatten en stund. Anledningen till detta är att dessa musslor lever i sandbottnen (på Sveriges västkust) och kan samla in lite sand, får de ligga i vatten en stund "pustar de ut sanden" så vi slipper få den i munnen. De vanliga blåmusslorna var inte helt idealiska till ändamålet menade försäljaren, smaken är något rundare och mjukare hos hjärtmusslorna och skulle passa soppan bättre. Sagt och gjort, jag köpte på mig ett nät hjärtmusslor hem samt de övriga ingredienserna.  Nedan följer receptet (som åter är en kombination av ett par olika från nätet tillsammans med mina egna noteringar).


NEW ENGLAND CLAM CHOWDER
4 pers

ett nät med hjärtmusslor/vongolemusslor, så färska som möjligt
ett paket bacon, skurna i grova biter
en stor schalottenlök, tärnad
ett par vitlöksklyftor, finhackade
salt, peppar
ca 500g fast potatis, tärnade i cm-stora kuber
3-4 msk mjöl
3,5 dl grädde
3,5 dl mjölk
timjan
1-2 lagerblad
tabascosås
3,5 dl vatten
olivolja

Vitlök, schalottenlök, potatis, grädde, mjölk, timjan, lagerblad - viktiga ingredienser i soppan!

Lägg de färska musslorna i en bunke och täckt dem med vatten i en halvtimme. Häll av musslorna i en sil. 

Lägg musslorna i en tjockbottnad kastrull och häll på vattnet. Koka upp i max 6 minuter. Ta upp samtliga musslor som har öppnat sig. (Spara kokspadet!) För de musslor som inte öppnat sig kan man koka lite extra ett par minuter. Finns det fortfarande musslor som inte öppnat sig nu ska dessa kastas.  

 Jag hade tur, ALLA musslor öppnade sig på en gång! Anledningen kan
ha varit som försäljaren sa, att musslorna var dagsfärska och därmed
"pigga". Till höger ligger musslorna och till vänster ligger skalen.

Sila kokspadet från kastrullen genom ett kaffefilter placerat i en liten sil, spara denna vätska
Ställ musslorna åt sidan ett ögonblick. 

Kokspadet silas genom kaffefilter och sil
 
Använd samma kastrull och hetta upp denna, häll i lite olivolja och stek baconbitarna. När baconbitarna ser krispiga och gyllene ut så läggs den hackade schalottenlöken ner, stek på medelvärme till löken blivit genomskinlig och mjuk, ca 5-7 minuter. Lägg till potatisbitarna och stek ytterligare 5-7 minuter.


Bacon, potatis och lök steks

Strö mjölet över lök/potatis/baconblandningen i kastrullen, blanda in mjölet väl. Under lite lägre värme; häll på kokspadet från musslorna, blanda väl och undvik klumpar. Häll på grädde och mjölk, lägg ner lagerbladet samt timjan. Koka upp försiktigt och smaka av, låt soppan koka  tills potatisen känns färdig; ca 10 till 15 minuter. Tillsätt försiktigt några droppar tabasco och smaka av. 
När soppan känns färdig; ta den ifrån den varma plattan och ställ fram för servering. Vid servering tillsätts musslorna i respektive portionsskål, jag valde att lägga dem överst ovanpå soppan (musslorna ska inte kokas med i soppan för då blir de sega och förstörs).
 
 
Soppan är färdig och musslorna toppar skålen

Jag blev glatt överraskad över hur enkelt det var att göra denna soppa, trots diverse moment. Soppan smakade alldeles underbart och inte alls så "mussligt" som det lätt kan göra med blåmusslor. Dessa musslor smakade verkligen mycket mildare och rundare. Till soppan hade vi färsk baguette och sallad samt iskallt, italienskt bubbel, en dryck vi inte sällan återkommer till. Passar till... väldigt mycket. Storebror gav sitt fulla godkännande och var väldigt lycklig för denna middag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar