onsdag 28 januari 2015

Kryddig kyckling med smak av chili och rökt paprika

För några dagar sedan fick jag improvisera ihop en ny rätt då planeringen för middagen hade fallit i glömska. Det jag hade hemma i färsk form var kycklingbröstfiléer. Jag rotade runt lite i kryddlådorna och min idébank, det skulle gå snabbt och jag skulle inte behöva åka iväg till affären en gång till. Det blev en "man-tager-vad-man-haver-middag" och denna gång blev det inte alls tokigt eller ens tråkigt. Här är vad jag gjorde och vilka ingredienser jag använde (som jag råkade ha hemma): 

Improviserad chili/paprikakyckling  
4 pers

500g kycklingbröstfilé, grovt strimlad (svensk naturligtvis!)
1 tsk rökt paprikapulver
1/2 tsk torkade chiliflagor
1 tsk chili ancho
3 vitlöksklyftor, rivna
2 schalottenlökar, hackade
1 röd paprika, hackad
 olja till stekning
socker, en nypa
salt, peppar
färsk koriander till servering

Riv vitlöksklyftorna, hacka schalottenlökarna och paprikan. Hetta upp oljan i en stekpanna och fräs vitlök, schalottenlök och paprikan tills allt blivit mjukt och fått lite färg. Krydda med salt, peppar och en nypa socker. Skrapa ur pannan och lägg lök/paprikaröran i en skål vid sidan. 
Strimla kycklingfilén i ganska grova strimlor, fräs kyckling-strimlorna på ganska hög värme i oljan snabbt i samma stekpanna, sänk värmen. Häll på det rökta paprikapulvret, chiliflagorna och chili ancho. Vänd runt kycklingen så kryddblandningen blandas runt ordentligt. Häll tillbaka lök-och paprikahacket över kycklingen i stekpannan. Smaka av och stek till kycklingen är helt färdig. Vid servering (gärna till ris) klipps färsk koriander över. 
Väldigt snabbt, väldigt enkelt och framförallt väldigt gott! Denna rätt kommer att repriseras här hemma, det bestämde både Storebror och Lillebror. Det är ett bra betyg....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar