torsdag 29 januari 2015

Ta hand om dig!

Med anledning av att frågan om bra hudbehandlingsprodukter flera gånger har uppkommit mellan mig och diverse vänner vill jag passa på att nå ut med ett tips till dem samt fler som kanske går i samma funderingar. Här är bakgrunden: 

Våra barn har båda med början i babytiden haft problem med torr hud och eksem. Jag vet inte hur många besök hos läkare vi har gjort med utredningar o.s.v. genom åren. Så småningom visade det sig att viss allergi fanns med i bilden för båda sönerna vilket naturligtvis var bra att få reda på. Problemen med eksemen fanns ändå kvar, eksemen varierade i styrka men fanns ändå alltid där, mer eller mindre, även då vi visste vilka allergener vi skulle undvika. 
Det typiskt svenska torra, kalla vinterklimatet är inte heller fördelaktigt för denna typ av hudbesvär, men möjligheterna att flytta till tropiskt, jämnvarmt och fuktigt klimat har liksom inte legat framför oss.
Jag vet inte hur många salvor som läkarna har förskrivit oss, det har varit allehanda trögarbetade, illaluktande och oftast kortisoninnehållande salvor. Just kortisonsalvorna har har varit stundvis nödvändigt när eksemen varit som värst i perioder men dessa produkter är något jag har varit väldigt sparsam med och faktiskt försökt undvika så mycket som möjligt.  Trots alla läkarråd och dyrbara läkemedel blev jag aldrig nöjd med resultaten av dessa.

Som om vi hade en lycklig stjärna ovanför oss när eksemen var som värst och mest långrandiga, hade den nära och väldigt goda bekanten ett eget företag som tog fram och utvecklade hudvårdsprodukter - och fortfarande gör.  Företagets filosofi består än i dag; produkterna ska vara ekologiska, så rena som möjligt från tillsatser och ämnen som inte behövs eller är bra för kroppen. Jag pratade med dem om vår eksemproblematik och snart fick vi prova en produkt (kräm) med välgörande förmågor på problemhud och som kunde användas för dagligt underhåll. Krämen togs fram speciellt för våra barns problem vilket jag är oerhört tacksam för! Detta var vändpunkten, räddningen för oss alla och får våra barn i synnerhet.

 Det är av den anledningen som jag idag vill slå ett slag för denna härliga hudvårdsleverantör;  hx Pureskin  (ej att förväxla med Pure Skin).
Jag vet inte vad vi hade gjort om inte dessa produkter fanns. Att drabbas av torr hud och eksem är ju tyvärr ganska vanligt, det är viktigt att gå till botten med det och hitta ev. orsaker. Är man allergisk så kan ju ingen kräm eller salva i världen trolla bort allergiska utslag/eksem. Först måste man ta bort allergenet. Å andra sidan ska man ju inte blunda för allergier och fortsätta utsätta sig för dem och sedan behandla med  krämer och förvänta sig att eksemen ska försvinna. 
    
Pureskin är ett litet och väldigt engagerat företag som genom åren tagit fram massor med fina produkter. Ibland har jag fått agera provkanin på en ny produkt för att kunna uttala mig om doft eller konsistens. Hela konceptet är mycket tilltalande för mig; ekologiska ingredienser, inga mineraloljor, parabener (konserveringsmedel) samt att produkterna är inte testade på djur.

Jag vet att Läkemedelsverket gärna vill se att kosmetologiska produkter bör innehålla parabener för att förhindra mögel, bakterier och jäst som i sin tur kan orsaka besvär för konsumenterna. Detta argument övertygar dock inte mig, att dagligen utsätta sig för olika preparat,  fulla med kemiska tillsatser och parabener kan inte i det långa loppet vara ofarligt, ok eller ens acceptabelt i mina ögon.
 Debatten om parabener och dess eventuella biverkningar har pågått länge och många utredningar har gjorts. Inget entydigt svar har lagts fram mer än att misstanken om att parabener skulle kunna vara hormonstörande på kroppen finns och att vissa parabener inte får användas på produkter för barn upp till 3 år. Vetenskapen pratar om "accepterade halter" och "begränsade halter" av parabener i produkterna vilket jag tycker säger allt...? Av vilken anledning måste man alltså begränsa halterna....?
Parabener finns i det mesta som vi använder flera gånger om dagen; tandkräm, schampo, tvål, mat, kosmetika o.s.v.  Snacka om påslag....!

 Strävan för många företag att ersätta parabener med mer "naturliga ämnen" är växande och det säger också en del om att många människor faktiskt börjar bli medvetna om vad vi utsätter våra kroppar för och alltmer efterfrågar "rena" produkter. 
 Istället för att brodera ut min text i det oändliga om detta, länka till informationssidor och undersökningar m.m, vill jag bara framhålla om det redan inte har framgått, att jag inte vill använda produkter med en radda ingredienser som inte är "naturliga". Jag har heller aldrig upplevt några som helst problem med parabenfria produkter, vare sig från Pureskin eller andra företag. 


  Här är ansikstkrämerna som jag använder. Milt doftande, fräscha och utan
en massa tramsiga/meningslösa tillsatser som lovar guld och gröna skogar utan
sanningshalt.   

Den kräm som våra barn hjälptes av när de hade eksem och torr hud heter Special Care Eco (se bilden nedan till höger) och är en fantastisk produkt. Vi har den alltid hemma i skåpet för tillfällen när någon av oss drabbats av torr hud, hudsprickor eller bara vill skämma bort en vintertrött hud i största allmänhet. I övrigt har jag diverse andra härliga produkter som jag också använder och jag kan bara rekommendera  Pureskin för den som är minsta nyfiken på att ta hand om sig själv....och ge sin hud vad den faktiskt förtjänar.

Härom året togs produkten "Rainforest Care" fram. Det är en underbar
ansiktskräm som jag njuter hejdlöst av. 

För mig är det både viktigt och intressant att engagera sig i hygien-och hudvårdande produkter (liksom andra produkter som vi utsätts och utsätter oss för).
 Produkterna ska inte kosta en förmögenhet, de behöver inga flashiga varumärkesetiketter på framsidan av burkarna, de ska vara behagliga i konsistens och framförallt inte dofta starkt.




Vår äldsta son är nu i slutet av tonåren och har numera inga problem med sin hud. Lillebror som står på tröskeln till tonåren har heller inga problem längre mer än lite torr hud speciellt under vinterhalvåret. Inga eksem vilket är underbart! Vi bedriver inte längre den dagliga insmörjningen av någon av barnen utom just när torrheten är som mest påtaglig, då kommer Mamman farandes med burken i högsta hugg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar