torsdag 5 september 2013

Vanebildande och beroendeframkallande

Först av allt vill jag varna känsliga läsare. Det här inlägget kan leda till omedelbart missbruk. Vi vet alla att missbruk inte betyder något bra och framförallt inte vad det innebär i praktiken. 
Ändå vill jag dela med mig av det godaste jag nog har lagat. Pecan Nut Squares.  
Jag har en bok inköpt i USA, som heter "The Cookie and Biscuit Bible". 


Med modiga femhundra (500!) sidor, fullspäckade med recept, utgör den huvudnumret i kokbokshyllan. Det tar tid att laga sig igenom den och jag har många recept som väntar på sin tur. Boken är hur läcker som helst! I helgen var det dags att fylla ut lyckofickorna i midjan igen. Jag valde att gå på ett recept med pecannötter. Vi kan redan nu glömma alla tankar på eventuella nyttiga alternativ. Det här handlar om extatisk njutning och det finns inga frukter eller dietrecept i världen som kan mäta sig med denna kaka. Smör, socker och nötter som tillsammans bildar den fulländade smaksensationen. Jag har sagt det förut; fett ÄR gott!

Här är receptet och hur jag gjorde:

Pecan Nut Squares  
ugn 190°

botten:
225g mjöl
en nypa salt
115g strösocker
225g smör, kallt och skuret i kuber
1 ägg
rivet skal av en citron

fyllning/topping:
175g smör
75g klar, rinnande honung
50g strösocker
115g brunt socker, typ farin
5 msk grädde
450g pecannötter (neutrala, osaltade) min twist och tips: rosta nötterna ca 10 minuter i ugn på en plåt innan anvädningen

Sätt ugnen på 190°. Smörj en ugnsform som mäter ca 37 x 27 x 2,5cm. Börja laga botten:
Sikta tillsammans mjöl och salt i en stor bunke.


Rör ner sockret. Tillsätt smöret och mixa in det med fingrarna i mjölblandningen. 


 

Tillsätt ägget och det rivna citronskalet, blanda ner med gaffel men jobba inte för länge med degen. 



Häll upp degen i den förberedda ugnsformen, tryck ut degen plant, se till att doppa fingrarna i mjöl ofta för att underlätta arbetet. Pricka botten med gaffel och ställ sedan formen i kylen ca 10 minuter. Förgrädda pajdegen i ugnen i 15 minuter och ta sedan ut formen för att vila medan fyllningen tillagas. (Låt ugnen fortfarande stå på.)

I en kastrull; smält smöret till fyllningen/toppingen tillsammans med honungen och båda sorters socker. 




Låt koka upp utan omrörning. Låt koka försiktigt i ca 2 minuter. Dra kastrullen åt sidan och rör ner grädde och alla nötter. Rör om så att alla nötterna täcks av kolasmeten i kastrullen. Häll sedan nötsmeten ner i pajformen och sätt in formen i ugnen, 

 

 Grädda i 25 minuter. Ta ut och låt svalna. 

Nötkakan/pajen kanske ser en aning oansenlig ut, men vi vet ju alla att skenet kan bedra. Smakerna i denna läckerhet toppade allt jag har ätit på mycket länge. Kakan blev en stor succé i familjen (inklusive besökande föräldrar) och även hos bästväninnan som jag lyckades spara den sista biten till.


Kakan hamnade överst direkt på min topp 10-lista. Pecannötter är något alldeles speciellt. Jag rekommenderar alla att pröva...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar