tisdag 17 september 2013

Gone fishin'.... friterad kolja till middag

Tillbaka på banan efter en helg med feber och ihållande muskelvärk. Tillvaron känns med ens härlig igen,  till och med höstvädret är välkommet, det hör ändå till. Vi kan inte klaga efter alla dessa månader med generös värme och solsken. Jag tar till med en klyscha som många andra bloggare; "nu får vi krypa i favorittröjorna, favoritraggsockorna, tända massor med ljus och dricka varmt the". Men det är ju faktiskt så det är. 
Tisdag idag, vilket betyder att de lokala fiskförsäljarna har öppet igen efter att ha varit stängda söndag och måndag. Jag tyckte det var läge för färsk kolja vilket jag också köpte med mig hem tillsammans med ett lass färska grönsaker. Det här hamnade på matbordet idag: pankofriterad kolja med ris och "grönsakstornado".

Pankofriterad kolja
4 pers

600g färsk koljafilé
2 dl vetemjöl
4 ägg
1 paket pankoströbröd (ca 3-4dl)
frityrolja

Börja med att rensa rent fisken från ev resterande ben. Skär upp filéerna i lagom stora bitar. Häll mjölet i en bunke. Vispa upp äggen i en annan bunke. I en tredje bunke; häll upp pankobrödsmulor. 
Häll upp frityroljan i en kastrull och hetta upp (ha kastrullocket till hands OM oljan fattar eld!). Lägg några bitar fisk i bunken med mjöl och täck bitarna ordentligt.

 fiskbitarna efter ett bad i mjölet

 Lyft över fiskbitarna till äggvispet, täck bitarna med ägg och lägg slutligen över fiskbitarna i bunken med pankoströbröd och täck dem ordentligt. När oljan blivit varm nog är det dags att fritera. 

 
fritering pågår

Fritera bitarna några minuter och ta sedan upp dem med hålslev och lägg dem på dubbelvikt hushållspapper så att oljan får rinna av. 

Färdigt!

Till den friterade fisken lagade jag vanligt ris samt en "grönsakstornado". 

 Grönsakstornado - färsk paprika, zucchini, skogschampinjoner, 
vitlöksklyftor som får steka i matolja, salt och peppar.


Resultatet blev till allas belåtenhet; lite sweet chilisås till toppade rätten och familjen tumlade från matbordet med mätta magar.  

1 kommentar:

  1. Nu har jag ätit. Både mat, choklad och skumpa, men jag blir ändå arg. Varför får inte jag sådant till middag? Till och med hunden har övergivit sin plats i soffan för att klaga.

    SvaraRadera