måndag 2 september 2013

Retrofeber!

Ja jag vet, jag har redan några oavslutade projekt liggande. Och idag satte jag igång med ännu ett projekt. Men även solen har sina fläckar och jag brukar ofta kunna jobba undan projekten parallellt, även om ett av projekten är en riktig långbänk; en kappa där jag av någon anledning måste uppbåda enormt med vilja varje gång jag ska sy vidare på den, för inspirationen infinner sig inte. Aldrig. 
 Hur som helst, dagens projekt är en fåtölj som jag hittade på second hand förra veckan. Jag stod och nöp i den och kunde liksom inte komma till skott utan gick hem och tänkte. Jag kunde inte släppa fåtöljen, under helgen mognade tanken och jag kunde knappt bärga mig till det blev vardag igen och jag kunde fara iväg för att se om fåtöljen ens var kvar, vilket den var så jag kunde köpa den.



 Här är den, en gammal retrofåtölj med armstöd i trä. Tyvärr har min kamera gått och blivit på dåligt humör och bilderna blir inte alltid vad jag har tänkt mig.


 Det är någonting med designen av fåtöljen som lockar mig, jag gillar verkligen armstöden och de annars så raka, enkla linjerna. Jag skulle inte vilja fylla upp ett hem med fåtöljer som denna, men en enstaka i udda tyg kan bli riktigt häftigt.


Den är  skön att sitta i dessutom. Tyget är ganska grovt och går i grått med svarta invävda stripes.... och så kan vi ju inte ha det. Några hundra nubbar senare ser fåtöljen ut såhär:

Ryggstödet nedmonterat och ligger till vänster
 
Bit för bit har jag monterat ner tygklädseln och dokumenterat allt med kameran under tiden, en hjälp när jag sedan ska klä om fåtöljen. Jag hade inte tänkt att lägga femsiffriga belopp på att lämna den till en tapetserare (ringde och frågade vad de skulle ta) utan jag köpte fåtöljen för att jag faktiskt vill göra det själv. 
Jag har sparat alla delarna i tyg för att använda dem som mallar till ett nytt tyg. För att räkna ut hur mycket nytt tyg jag behöver gjorde jag såhär:


Jag har tittat runt på olika möbeltyger både i butik och på nätet, de flesta möbeltyger brukar ligga på 137cm bredd. Jag tejpade upp ett område på köksgolvet (ja, plastmattan är hemsk men vi bor i en hyresrätt så jag har inte valt den själv...) som mätte 137cm bredd och två meter i längd.  Sedan lade jag ut alla tygdelarna inom området för att se hur mycket som rymdes på en meter, två meter osv.

Här var kameran kinkig igen



Jag räknade ut att det behövs fyra meter tyg med bredden minst 137cm. Det ser ut att bli lite över som jag kanske kan sno ihop en kudde också av sedan. 
Nu är det roligaste kvar; leta tyger. Dags för beslutsveligheten att få sig en omgång igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar