tisdag 24 september 2013

Retrofeber del 3


Fåtöljen

Nu har jag äntligen en uppdatering vad gäller fåtöljen som jag tidigare har berättat om i ett par inlägg. Jag strippade rent hela fåtöljen från det gamla tyget och dokumenterade varje steg jag gjorde så att jag sedan skulle kunna göra om arbetet med det nya tyget. Jag köpte även hård kartong och skar ut nya stödskivor att ha längs yttre ryggsidan och de yttre armstödens sidor. 

Fåtöljen avklädd från yttertyget, ryggstödet ligger till vänster. Undertyget
tunt, skört och bitvis sprucket. 

Det ena armstödets nya stödkartong som ska vara underlag för tygklädseln. Benen ommålade. 

De synliga trädetaljerna på fåtöljen slipade jag ner för att sedan måla om i en pianosvart, högblank färg; Servalac Exklusiv Högblank svart.

Här har jag nubbat fast kartongen med de gamla nubbarna som jag hade sparat

Då det undre, smutsvita tyget var ganska illa åtgånget av årens gång (torrt och sprucket) satte jag helt enkelt på ny, fräsch, vit bomullsväv på samma ställen; sitsen, armstödens insidor samt insidan av ryggstödet. 

Här syns sitsen, på bilden med det gamla undertyget. Insidan av armstödet har
fått nytt bomullstyg. 


Trots en längre tid av beslutsamhetsproblem vad gäller tygval för mig köpte jag slutligen ett neutralt möbeltyg. Jag hade ett helt annat i åtanke och på önskelistan, dessvärre skulle det ha kostat tio gånger mer (exklusive frakt från utlandet...). Det kanske rent av inte är dumt med enfärgat, omönstrat tyg och istället kan man kasta ner kuddar med olika mönster beroende på humöret...


Tyget köpte jag i min lokala tygbutik, det är ett riktigt möbeltyg och kommer från Redlunds (tyvärr vet jag inte namnet på själva tyget).


 Tyget är nästan lite skiftande till karaktären när det gäller färgen och ytstrukturen, det ser nästan lite linneaktigt ut samtidigt som ytan ger en mjuk känsla av chenille. Under gårdagskvällen använde jag de gamla tygbitarna som fåtöljen tidigare var klädd med som mallar för nya tygbitar:

 
Nu har alla bitar klippts ut och nubbats fast, det var inte helt lätt trots att jag tidigare hade klätt av fåtöljen. Tyget var i alla fall tacksamt att jobba med, starkt och följsamt. Det sista som väntar är att slutföra handsömnaden på de partier som inte kan nubbas fast utan att det syns. Resultatet så här långt är gör mig väldigt nöjd och en uppdatering om detta kommar snart. Dags att sy vidare men först önskas det tydligen middag av somliga...

1 kommentar: