tisdag 3 september 2013

Retrofeber del 2

I dag har jag hunnit med att fortsätta lite med fåtöljen från inlägget igår. Till den yttre ryggstödssidan samt yttre sidorna på armstöden var jag tvungen att leta upp väldigt kraftig kartong för att göra nya "stöd" då de gamla var just gamla och söndriga. Här är vad jag menar:

 

Under tygklädseln som satt på ryggplattan samt armstödets yttersida satt kraftig kartong för att stadga upp tyget. 

  Här är hur kartongen såg ut när jag klädde av tyget på ryggsidan. Kameran
var här ytterst osamarbetsvillig, därav suddigheten. 


Kartongbitarna var rejält gamla och söndriga av alla nubbar, jag letade mig fram till ny liknande kartong. På gamla John H:s butik som numera heter Gullbergs hittade jag motsvarande kartong samt ett speciellt skärverktyg att skära med. Väl hemma använde jag de gamla kartongdelarna som mall och ritade upp delarna på den nya kartongen. Sedan skar jag ut delarna:



 Det gröna underlaget är en s.k skärmatta som jag använder när jag skär ut bitar/lappar 
av tyg när jag gör lapptäcken. Perfekt även för att skära kartongen på!

De utskurna kartongdelarna, färdiga att nubbas på efter att vissa tygdelar satts fast först. 

Tidigare var fåtöljens trädetaljer (benen samt armstöden) betsade i en trött grönbrun transparent nyans och sedan lackade. Lagom repiga ytor, så där trist gammaldags.


Jag kände att jag helt enkelt var tvungen att göra något åt saken för att pigga upp fåtöljen. Så, i går kväll slipade jag ner de lackade ytorna på armstöden i trä samt benen som syns på fåtöljen. I dag köpte jag på mig färg som jag sedan har målat första varvet med, jag återkommer med färgval så småningom. Det ser lovande ut! Jag har också redan hunnit nästan bestämma (!) mig för tyg och jag försöker nu verkligen stänga av alla tankar på att sitta och surfa oändligt på tygmöjligheter.
 
...och så var det tydligen dags att laga middag igen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar