fredag 20 december 2013

Nytt i syhörnan!

 Så har jag nått en milstolpe. Den sista veckan har varit näst intill manisk på syfronten; jag bestämde mig nyligen för att slutföra årets stora syprojekt som har stått still framförallt under sommarsäsongen, nämligen lapptäcket. Jag har berättat om det tidigare här på bloggen, kanske någon minns.


Nu är den rätta årstiden här för syende i allmänhet och kviltning i synnerhet, speciellt handkviltning vilket jag personligen föredrar. Många långa timmar har jag tillbringat vid kviltbågen där projektet varit uppspänt för handkviltningen, gärna framför TV:n för att hinna höra/se väsentliga och oväsentliga program under tiden. Eller bara i samvaro med familjen. En kopp glögg eller två såhär i jultider, tända ljus och doftande hyacinter på bordet, då har timmarna rasat iväg. Jag vet inte hur många meter handsömn jag har lagt på detta täcke, men det har i snitt blivit mellan 5-8 timmar handkviltning om dagen sista veckan. 

Som alltid är det en slags brinnande iver har som driver på, jag vill ju se täcket färdigt efter månader av dvala i syhögen. Samtidigt, som för varje stygn jag sätter växer sig känslan av tomhet allt större för att bli total när täcket väl är klart. Vägs ände är nådd, punkten är satt och allt är undanstädat. Plötsligt sitter jag ensam kvar med sysslolösa händer, stirrandes och jag säger inom mig själv "jaha, det var det det". Och nu då...? Men det är som det ska vara och jag ska inte neka till att tillfredsställelsen ändå är stor när mållinjen är passerad. Nu finns det ju utrymme både fysiskt och tidsmässigt att snegla på nya tyger och nya projekt! Avslutandet av just det här täcket är lite av en historisk milstolpe i våra egna liv också, i och med den förestående flytten för hela familjen från en landsdel till en annan är det som att säcken knyts ihop för åren i denna bostad och ort, nu färdas vi och täcket mot nya erfarenheter och miljöer där täcket kommer bli det nya sovrummets nytillskott. 



När jag ursprungligen inledde arbetet med täcket var tanken att      "bli av med lite tyger" jag har samlat genom åren. Lådor och utrymmen är trånga och fullpackade på tyger i alla möjliga storlekar. Det blir inte mindre tyger med tiden heller. Jag kan inte påstå att det märks speciellt mycket att tygförrådet har minskat, men jag har ändå gjort mitt bästa. Det  borde ju ha gått åt en del när man ser på vad som finns i täcket....
Täcket mäter 2,10m x 2,10m. Fyllningen (vadden) är 100% bomullsvadd och köpt från en av internetinköpsställen i USA jag använt många gånger; Hancocks-paducah.com.  
Baksidestyget är köpt från samma ställe och är en s.k "wide quilt backing"; när det kommer till storlekar som t.ex. en dubbelsäng vill de flesta ogärna skarva tyg för att täcka baksidan (vilket naturligtvis inte är fel). Då finns det extra breda tyger, i det här fallet köpte jag ett tyg som mäter 108 inches = 274cm brett.

Extra brett baksidestyg från Hancocks-Paducah

Mönstret i täcket, det vill säga blocken, är nästan alla hämtade från  utmärkta McCall's quilting. Det här är en fantastiskt bra källa till inspiration och tips, dessutom är blockmönstren gratis och har fullständiga instruktioner/mått. Det är bara att riva fram tyg, skära till och sy!
Några detaljbilder kan vara på sin plats...

 
Just detta block är en s.k Dogwoodblomma med blad som växer på trädet Dogwood (Kornellträd?); under vårt boende i USA var vi ständigt omgivna av dessa ofattbart vackra blommande träd som bara kan beskrivas som paradisiska. Detta block skissade jag fram själv och gjorde som applikation som jag sedan kviltade. 



 Till största delen har jag kviltat blocken längs med de sömmar där olika tyg möter varandra men jag har stundvis även följt vissa tryck i tygerna som t.ex. mittentyget i stjärnan längst till vänster; där har jag kviltat runt de brunaktiga sexkantiga små stjärnorna. I stjärnan till höger (blått mittentyg med ljusa linjer varvat med ljusa blomster) har jag kviltat längs varje ljus linje.




Skolavslutning för Stor-och Lillebror idag; det önskas hemmagjorda köttbullar enligt min egen mycket saknade mormors recept. Potatismos och gräddsås ska det även vara till, det är lika bra att ge sig iväg för att införskaffa diverse varor och skrida till verket. Detta brukar bli ett drygt arbetspass vid spisen och kvällen tänker jag tillbringa med något svalkande i glaset i soffläge. 

lånad

1 kommentar: