onsdag 4 december 2013

Tärande årstid är en bra orsak till god mat - Fisksoppa med saffran

Det evighetslånga skymningsmörkret håller oss fångna från dag till dag. Enstaka solglimtar kämpar sig tappert fram ibland innan det är dags för solen att återgå bakom trädtopparna sisådär bortemot 15-snåret varje eftermiddag. Mörkret är evigt, tungt och svårbemästrat. Sen kommer då snön, vissa människor ivrar och glädjestudsar inför detta fenomen, jag är inte en av dem. Javisst, det blir ljusare av allt det vita. Men samtidigt så förbaskat mycket mer att bemästra. Snövallar, igenplogade garage-och parkeringsinfarter (just när man har som mest bråttom), slask, bilrutor som är isiga intill ogenomtränglighet, isbark på vägbanorna som får de inre organen att smattra som kastanjetter. Det snöar, då ska det plogas, skottas, sandas och för att sedan täckas med nya snölager igen. Visserligen finns det ögonblick då även jag kan medge ett landskapet förändras och kan till och med bli otroligt vackert att se på. Men inte i flera månader! Därför är jag väldigt glad och tacksam över att jag inte bor i den nordligaste delen av vårt land, det är inte för mig. Då har jag ändå fogat mig och intagit en mer accepterande attityd till fenomenet vinter de sista åren. Jag måste helt enkelt acceptera och flyta med istället för att gnälla för mycket, jag vet ju själv hur tråkigt det är med människor som dagligdags ondgör sig över väderfenomen som inte passar dem. Det är bara att klä på sig när det blir kallt, bita ihop när bilrutan ska skrapas i ottan och det är -20° ute, se till att kyl och frys är laddade med varor att snabbt förbereda för goda och för överlevnaden viktiga måltider. 

I serien "Mäktiga solnedgångar sedda från vår bostad" 

Så, jag hoppas jag kan besinna mig och inte gnälla så mycket mer än vad jag gjort ovan i texten. Vi har ju varit så underbart lyckligt lottade hittills från vintern, jag är jätteglad för varje dag som går. 




Dagens middag skulle det handla om! Jag stod och hängde över den färska fisken i matbutiken när jag insåg att det var eoner sedan jag lagade en riktigt god fisksoppa. Vid tillfället hade jag ont om tid och rafsade ner det jag trodde mig behöva till den typen av soppa jag ville göra och bara hoppas på att jag inte hade glömt något. Viktigast av allt var saffran - som jag naturligtvis höll på att glömma när jag väl stod framme i kassan. Men den lilla handskrivna, skrynkliga minneslappen som den omtänksamma kassapersonalen hade tejpat upp på trekvart bredvid kortapparaten räddade middagen.

En fisksoppa är ju ingen exakt vetenskap där råvarornas mängd är direkt avgörande till varandra. En fisksoppa kan gärna bli annorlunda från den ena gången till nästa. Dagens soppa blev just... "dagens soppa",  men jag ska försöka återge här vad och hur mycket av allt som jag använde. 

Fisksoppa med saffran och vitlöksaioli
4 pers

ca 350g färsk sejfilé
ca 400g färsk laxfilé
24 frysta räkor i lösvikt
2,5 dl matgrädde
2 dl creme fraiche
2 vitlöksklyftor, rivna
5 salladslökar, finhackade
1 paket saffran
salt, peppar
1 msk hummerfond
0,5 msk fiskfond
1 dl vitt vin
olivolja
smör
1 dl avkok på räkskal

Tina räkorna under ett par timmar i rumstemperatur. Skala dem och lägg räkrenset i en kastrull, häll på vatten (sisådär ett par - tre dl?) och koka en stund (kanske ca 7-9 minuter?). Sila av, häll tillbaka avkoket och reducera tills ca 1 dl vätska återstår. Detta ska ner i soppan sedan. 
Hacka salladslöken (personligen föredrar jag salladslök framför den klassiska purjolöken), riv vitlöksklyftorna. Fräs detta på medelvärme i olivolja i en större kastrull (som ska rymma soppan så småningom). Häll på matgrädden, creme fraichen och resten (saffran, fisk-och hummerfond, vin, salt och peppar) blanda och låt koka upp. När soppan är het kan man gärna klicka i en rejäl bit smör - det gör jag. När avkoket på räkskalen reducerats ner, häll ner detta i soppan. Smaka av.
 Låt soppan puttra/sjuda, under tiden kan fisken skäras upp i kuber. Fördela räkorna i soppskålarna, lägg ner fiskkuberna i soppan, koka upp hastigt men försiktigt, dra sedan av kastrullen från plattan så inte fisken blir överkokt. Fördela soppa och fiskbitar över räkorna i soppskålarna. 

Till soppan åt vi färsk surdegsbaguette med valnötter och det viktigaste av allt: vitlöksaioli. Har ni någon gång vägarna förbi ICA Bengtssons i Strängnäs måste ni köpa deras egengjorda, alldeles färska aioli, den slår alla fabriksgjorda aiolis med hästlängder! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar