tisdag 26 november 2013

Mat för den som har tid - Pulled Pork på bröd

 Bara för att gottgöra lång frånvaro på bloggen kommer idag ett rejält recept att ta tag i. 
Det är inget att hymla om, vi är en köttälskande familj och dagen recept handlar om just det, KÖTT.


lånad

 När vi tillbringade åren i USA hände det ofta att vi stötte på en rätt ute på olika restauranger som kallas för pulled pork. Jag hade aldrig hört talas om det innan, och den dagen jag beställde den första gången var jag helt förlorad. Någonting så otroligt gott! Saftigt utan jämförelse och en explosion av kryddor, ändå oftast enkelt serverat mellan ett par rejäla, färska brödskivor. När jag började snegla på recept för att försöka göra rätten själv insåg jag att detta inte är en rätt man gör på en eftermiddag, det har faktiskt gått flera år sedan jag vågade börja fundera på att tillaga den, tills nu.... häromhelgen (jaa, jag rekommenderar att man lagar den en helg eller närhelst man har en ledig dag då tidsåtgången är lång). 
Så, here goes....återigen har jag ett amerikanskt recept jag gått efter och dessutom reviderat en aning (jag konverterat måttenheterna till svenska, därför kan de kanske uppfattas som märkliga ibland). 

Pulled pork  ca 4 pers (och lite matlåderester, jag har ändå minskat originalreceptet och med det blir tillagningstiden kortare)

1 kg benfri fläskkarré
 
till den torra kryddblandningen:
1,5 msk paprikapulver
0,5 msk vitlökspulver
0,5 msk farinsocker
0,5 msk senapspulver 
1,5 msk grovmalet havssalt

till barbecuesåsen:
1,75 dl cidervinäger
1 (beroende på smak) dl gul/ brun senap
1 dl (dryg) ketchup
ca 1 dl farinsocker(OBS smaka av när såsen görs)
1 krossad vitklöksklyfta
0,5 tsk salt
0,5 tsk cayennepeppar
svartpeppar
steksaft från köttet
färska brödskivor

Så här gör man:

I en liten skål, mixa de torra ingredienserna till den torra kryddblandningen:







Ta fram köttet och gnid in kryddblandningen över hela köttbiten, lägg sedan köttet i kylen en timme eller längre (till och med över natten rekommenderas i många recept).


Sätt på ugnen på 148° (jaja, max 150° om vi ska använda en svensk ugn). Lägg köttbiten i en ugnsform och sätt i en stektermometer som sätts in i köttets tjockaste del. Sätt in köttet i ugnen; det kan ta upp till några timmar, innetemperaturen ska vara 76 grader. Jag tror min stek tog ett par timmar att tillaga. 

 

 Någon gång medan köttet står i ugnen kan barbecuesåsen tillagas.
 
 

Blanda i en kastrull: vinäger, senap, ketchup, farinsocker, vitlök, salt, cayenne och svartpeppar och låt sjuda samman på medelsvag värme. Under ca tio minuter ska blandningen sjuda, doften kan komma att kännas en aning pikant och stickande, detta av senapen och vinägern. Mitt tips är att man kan minska på senapen om man är lite känslig för styrka i maten. Allt socker ska smälta under sjudningen och blandningen ska blir slät och krämig i konsistensen. När blandningen är klar kan kastrullen ställas åt sidan i väntan på nästa moment. 

När köttet har stekts klart i ugnen ska det tas ut och sedan läggas över på ett annat stort fat. Låt köttet vila ca 10 minuter. Häll ner drygt 1 dl vatten i ugnsformen som köttet tidigare låg i och skrapa loss all köttsaft och små bitar som ramlat från köttet under stekningen. Häll ner denna vätska i en kastrull och reducera till ungefär hälften. Häll sedan ner denna vätska i barbecuesåsen och koka upp den kort och försiktigt. 

Nu är det dags att ta hand om köttet! Det är ett lite stökigt moment och det kan behövas städas lite extra efteråt, det här momentet sprätter lite.... Låt köttet ligga på sitt fat, ta två stora uppläggningsgafflar (eller vanliga gafflar, de stora gör jobbet lite enklare). Ena gaffeln sätts ner i köttet så att man har ett "stadigt tag" om köttbiten. Den andra gaffeln ska användas till att "kratta" loss strimlor av kött, i köttfiberriktningen. 


Lägg köttstrimlorna i en skål.

 

 Häll hälften av barbecuesåsen över köttet och rör om 
så att köttet täcks.  


Ta fram brödet och skär upp skivor och lägg dem på tallrikar.
Fördela sedan rejält med strimlat kött i sås på brödskivorna och servera!


Till servering kan man med fördel lägga till en fräsch cole slaw eller andra grönsaker. Nu är det bara att hugga in - och en underbar belöning väntar för ett långt arbete i köket....



Det här blev ett vansinnigt lyckat och gott recept, köttet blev som det skulle, d.v.s köttet föll/smälte verkligen sönder i munnen och smakerna i såsen var fantastiska, det här blev omedelbart hela familjens nya favoritrecept!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar