onsdag 6 november 2013

Gott mit uns

..... eller på ren och skär svenska; Gud är med oss. Dagen till ära tar jag upp vår forne konung, Gustav II Adolfs valspråk, i alla fall ett av dem. (Om Gud är med oss eller inte lämnar jag till dem som säger sig veta.)

 (lånad bild)

Det är ju den 6:e november idag, årsdagen då denne unge och väl ansedda härförare snöpligen avslutade sina dagar på ett dimmigt slagfält i Lützen år 1632. Till Gustav II Adolfs minne har vi ju nu läckra Gustav II Adolfsbakelser att köpa på konditorierna. 


Den vackra vita träskylten är en gåva av snälla syväninnan
som tog sig över Atlanten för att hälsa på oss när vi bodde
i USA.    

Dessa bakelser brukar vara väldigt goda men en aning små i utförandet; de lever liksom inte upp till ryktet om konungen själv, Gustav II Adolf, som fick epitetet "then store". Riksens ständer beslutade om detta epitet år 1633 och som skulle gälla för "evärderlig tid". En konung som lyckats erhålla detta storslagna rykte borde i rättvisans namn få bakelser värda namnet istället för de nuvarande... (i folieformar  - storlek XS -väldigt begränsade bakverk).


 När jag ändå är i farten med att yra om denne historiska personlighet måste jag ge en eloge till den stackare som såg till att släpa hem liket efter den fallne kungen ända från Lützen till Stockholm där Gustav II Adolf ligger begraven (Riddarholms-kyrkan). Hur gick det till...? Jag menar, 1600-tal ... inga moderna bekvämligheter... möjligen en eller annan motsvarighet till tulltjänstemän som kan ha fått en obehagligt upplevelse på frågan "min bäste herre, kan jag få se vad du har i väskan/kistan/lådan?"

 (lånad bild)

 Oavsett vem, vad, vilka, hur och framförallt varför så finns det alltid en anledning att fira med bakverk. Fram för fler åminnelsedagar med utmaningar för kreativa sockerbagare och framförallt fram för större bakverk!

3 kommentarer:

  1. Underbar blogg,har inte varit inne på sidan på ett tag.Läser med stor behållning alla häftiga idéer.
    Elsa sa....

    SvaraRadera
  2. Tack Elsa, positiva hejarop värmer massor!

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag betalade dyrt för dessa magra bageriprodukter, så tvingas jag instämma i kritiken. Det ska vara mer volym och spänst i bakelserna, men gärna med bibehållen smak. För nog var Gurras bakelse god - citronkräm och mandel i botten. Mums!

    Ä.H.

    SvaraRadera