onsdag 13 november 2013

Läderlappen har landat



 Så har jag avslutat ännu ett kuddprojekt. Kudden på bilden ovan (här med en ny innerdunkudde) har jag redan berättat om men den är till en del sydd läder från en begagnad läderjacka - och från samma jacka blev det läderdelar över för ännu ett projekt. Jackan innehöll en hel del läder men som var svårt att få ut som hela och tillräckligt stor delar för det jag tänkte göra (ännu en kudde, bara-för-att). Jag gjorde som så att jag skar ut så stora delar jag kunde och skar bort sömmar och detaljer.  Sedan jämnade jag till respektive del och skar dem rätvinkliga. Efter detta mätte jag upp ett område på ett mönsterpapper som mätte 40 x 40 cm. Inom detta område pusslade jag sedan ihop läderdelarna (som var av olika storlek) för att kunna planera hur jag skulle sy ihop dem till en enhet. Under varje kant på respektive läderdel som skulle sys ihop med en annan läderdel, placerade jag tygstrips som jag sedan sydde fast de läderdelar på som skulle fogas samman. Jag sydde fast delarna från framsidan. En slags läderlapptäcksteknik! När jag slutligen hade fått ihop den slutliga lädersidan/Läderlappen (en kvadrat på ca 45x45cm) skar jag åter alla sidor räta. Det visade sig att delarna trots allt hade kvar en del av sin "plastiska former" de fått av att varit sydda i jackan, ytan på Läderlappen bågnade och gick lite i vågor. Efter lite funderande lade jag då Läderlappen på golvet, sprayade den med vatten från blomsprutan på både fram-och baksida. Sedan lade jag en slät plastpåse över som täckte hela den fuktiga Läderlappen, på påsen lade jag sedan de största och tyngsta böckerna jag hittade i bokhyllan. Under flera dagar fick Läderlappen ligga så, i konstant press. Jag hade ingen aning om hur resultatet skulle bli och jag var beredd att få slänga alltihop. Men den dagen jag sedan lastade av böckerna så visade sig att lädret i hela Läderlappen hade plattats till helt perfekt, delarna som mötte varandra hade perfekt passform och resultatet blev långt bättre än förväntat. 


 Läderlappen; framsidan av kudden

I det här skedet valde jag att behandla Läderlappen med någon slags läderolja/kräm då lädret var lite trött och torrt, behandlingen fick torka in ordentligt och idag kunde jag slutföra projektet genom att sy på en baksida i tyg med blixlås i. (Jag valde helt sonika att placera blixtlåset mitt på kuddens baksida, denna gång var det inte genomförbart att placera blixtlåset i skarven mellan läderframsida och tygbaksidan p.g.a tjockleken i alla lager.)

 Baksidan

Kudden mäter 40x40cm i färdig form. Även den rutiga kudden i halvläder på bilden längst upp fick en omgång läderbehandling med gott resultat.


 Lädret är mjukt, följsamt och lagom tjockt. Jag är själv över förväntan nöjd eftersom jag aldrig har jobbat i läder på det här sättet förut och för att resultatet blev bättre än vad jag vågat hoppats på. 

2 kommentarer:

  1. Man blir impad av bloggarens otroligt läckra alster.
    Elsa igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Elsa, roligt att du uppskattar dem!

      Radera