fredag 13 juni 2014

Dörrar



Så har turen kommit till några av nya husets dörrar som har hållit mig sysselsatt många timmar. Jag berättade lite kort om dem tidigare (blogginlägget "Nyss hemkomna") men återkommer nu när de är klara. Så här såg tre av dörrarna ut (bilden ovan och nedan), en (halvfärdig) renovering som verkade medvetet lämnad i detta skick men som verkligen störde oss ju mer tiden gick.


Det är väl en sak om en möbel eller inredning är målad och sedan sliten, men halv borttagen som här var liksom inte .... snyggt. Jag arbetade med just denna dörr där jag slutligen valde att behålla de blåmålade profileringarna (fanns bara på ena sidan av dörren), den blå färgen var den ursprungliga och ganska charmig trots allt.

 


Efter renskrapning, slipning och slutligen behandling med Osmo Hårdvaxolja blev resultat som ovan. Bilden tagen med blixt då lampa saknas i hallen ännu, därav en liten "skarp" och hård ton i bilden, i verkligheten är den blå färgen något mer dämpad och träytan inte alls glansig. 

Andra sidan av dörren är helt ren och 
endast behandlad med hårdvaxolja. 


Nästa dörr var denna ovan, här gällde samma typ av "renovering". Jag valde att även här behålla den ursprungliga grå färgen på profilerna men skrapade och slipade resten av dörren.

Även här ser färgen skarpare ut på 
bild än vad den är i verkligheten. Här
fick även det gamla handtaget sitta kvar, 
ett riktigt fint handtag (detalj nedan på 
annan dörr med likadant handtag). 


Slutligen den tredje dörren som fick genomgå samma behandling som de två ovan. Då denna dörr sitter längst ner i en ganska mörk hall valde jag att lägga på ett lager vit lackbets för att ge dörren lite ljus. På bilden ser dörren ut att vara något flammig men detta är också beroende på kameran/ljuset vid tillfället. På bilden nedan framstår färgen på dörren som den är i verkligheten. 


 

Även denna dörr hade turen att ha kvar sitt gamla handtag (som den ovan) vilket gjorde mig glad. Efter rengöring med linoljesåpa blev handtaget så här fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar