onsdag 25 juni 2014

Lägesrapport tomten

 Med flytten följer inte bara ett helt hus att sköta om, förändra och göra till vårt eget, tomten kräver också en hel del insatser. För mig personligen som saknar trädgårdskunskaper i största allmänhet är det en extra utmaning, jag trivs ändå att vara ute i trädgården och pyssla även om kunskaperna lämnar en del att önska. Nedan har jag en bild på en rabatt som löper längs husets ena långsida, bilden tog jag för några veckor sedan. Det jag kallar rabatt är alltså det gröna, yviga parti som växer längs husväggen och ser spretigt ut på bilden.
Efter att ha tittat närmare på detta parti några dagar gav jag mig i kast med lite redskap och handskar, sedan röjde jag. Under flera kvällar (då solen gått sjunkit lite och temperaturen sjunkit en aning) rensade jag. Ogräs till förbannelse och självsådda lönnar, askar och annat otyg. Det jag sparade var de tidigare planterade rosenbuskarna och lavendelplantorna, kungsljus och lite annat som jag inte vet namnen på. Efter detta köpte jag markduk och stora mängder täckbark, sedan ägnade jag ytterligare dagar till att täcka jorden mellan plantorna med markduk och sedan täckbark. Resultatet blev fantastiskt, vilken tillfredsställelse att "hitta" sin tomt efter allt slit, att inte ens behöva planera och plantera själv!

FÖRE 

 EFTER

Rosorna blommar alldeles galet mycket och ger en underbar kontrast mot den mörka täckbarken:


... liksom lavendeln:

 ... från en annan vinkel:
FÖRE

 EFTER


Som avslutning lägger jag åter in ett par bilder av dagens fräschaste rosor i trädgården:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar