söndag 15 mars 2015

Våren i bilder


 I dag blir det ett bildbaserat inlägg, mestadels med bilder tagna i eller runt vår trädgård. Jag riktar mitt inlägg speciellt till min släkting med svenska anor boendes på andra sidan jorden på en helt annan plats, nämligen Hawaii.

Öresundsbron mellan Sverige och Danmark, tagen från svenska sidan

Det är en underbar vår och vi har egentligen inte haft en "riktig" vinter vilket jag har varit glad över. En lång vacker höst som ganska smidigt övergick till en tidig, vacker vår!


Sedan vi flyttade ner till Skåne får vi ideligen uppleva den ena mer ofattbart magiska solnedgången efter den andra. Och jag kan inte sluta fotografera... bildbanken växer lavinartat. 







 Just nu växer Vintergäcken som ett täcke över marken i stora delar av vår trädgård






Trädkronorna vid tomtens utkant häromdagen vid lunchtid


 Dubbel/full snödroppe - växer också i överflöd hos oss just nu


 ... och så ett par solnedgångar till...



Salladsbonden nära oss har börjat förbereda för årets första plantering av sallad. 

Alldeles utanför vår tomt står nu massor av gula backar täckta med växtduk i väntan på att planteras. Redan i morgon (15 mars) sätts de första plantorna ner i jorden. Säsongsarbetarna har kommit och är beredda att jobba som vanligt under hela säsongen, sex dagar i veckan, med att plantera och sedan skörda och leverera salladen till våra butiker. Det är ett drygt och oerhört tungt jobb. Dagarna i ända går de med dubbelkrökta ryggar oavsett väder och jobbar med plantorna.

2 kommentarer:

  1. Ljuvlig planet vi (du) bor på.Underbart e kort.
    Sanna

    SvaraRadera