måndag 2 mars 2015

Utlovat recept på glaserade efterrättspajer med jordgubbar

Jag lovade häromsistens i inlägget Lättsam lunch med tomat-och lökpaj att jag skulle blogga om de små efterrättspajerna i miniformat jag gjorde på den överblivna pajdegen. Här kommer det alltså. Jag kan inte ange hur mycket pajdeg jag hade över, mitt tips blir istället att kanske göra en vanlig sats pajdeg som sedan görs i minipajformat x flera (eller varför inte en enda stor efterrättspaj?) alternativt vid tillfälle använda överbliven pajdeg precis som jag gjorde.
Jag ville göra efterrättspajer och jag köpte hem en låda färska jordgubbar, alla en modell större då jag ville kunna skära ut vackra stora skivor av gubbarna.

Glaserade minipajer med jordgubbar och enkel vaniljkräm
(3 små minipajer blev det i mitt fall)

Resterande pajdeg ALTERNATIVT gör en helt ny sats pajdeg som sedan görs till flera små pajer eller en enda, stor paj. Receptet på pajdeg finns i detta inlägg.

250 g färska jordgubbar, skurna i lagom tjocka skivor

För vaniljkrämen
2,5 dl mjölk
1 ägg
2-3 msk socker
1-2 msk majsstärkelse
0,5-1 tsk vaniljsocker (smaka av)

Glasyren
2 dl vatten
2 dl socker
2-3 msk majsstärkelse (ev. mer beroende på hur tjock glaseringen ska bli)
röd karamellfärg
en nypa salt

Tips för pajdegen finns alltså här... 
Fördela ut pajdegen i små ugnsfasta minipajformar alt. en enda stor pajform, kyl degen och grädda sedan pajformarna/formen i ca 30 minuter eller tills den är gyllengul och frasig. Ta ut och låt svalna.

I en kastrull; blanda ner alla ingredienserna till vaniljkrämen, rör om och hetta upp på en varm platta. 


 Rör om ordentligt, sjud, när krämen börjar tjockna ta bort kastrullen från plattan. Om krämen inte tjocknar får man öka på mängden majsstärkelse en aning. Rör om och arbeta ut ev. klumpar som bildas. När krämen tjocknat ta den från plattan och låt den svalna. 

Tips: för att försäkra sig om att få krämen jämn och klumpfri kan man hälla den genom en fin sil ner i en skål och arbeta ner krämen genom maskorna i silen med en slev.


I mitt fall var det nödvändigt att sila krämen då jag av glömska hade i majsstärkelsen alldeles för sent och jag hade svårt att få krämen alldeles slät och fin. 

Jag fick svårt att få en slät vaniljkräm och använde
alltså silen för att få bort små klumpar som bildats i såsen

När vaniljsåsen svalnat fördelas den i pajformerna/formen. Kyl en stund. 

 

Blanda ingredienserna till glaseringen i kastrull, låt koka försiktigt tills det tjocknar. Tillsätt eventuellt mer röd karamellfärg. Låt glasyren svalna några minuter, vänta dock inte för länge för då blir den svår att arbeta med. 


Fördela de uppskurna jordgubbsskivorna i pajformerna/formen och fördela den röda glasyren över jordgubbsskivorna med en matpensel. 


Kyl gärna de färdiga pajerna/pajen en liten stund innan serveringen.
Vispad grädde är perfekt till men jag kan likaväl tänka mig lite vaniljglass som ett härligt komplement.

2 kommentarer:

  1. Helsmarriga pajer........
    Kakmonstret Anna

    SvaraRadera
  2. Kakmonstret => ge tusan i mina pajer! ;)

    Ä.H

    SvaraRadera