tisdag 16 augusti 2016

Boktips

 Jag är varken mutad eller sponsrad för det här inlägget; ändå ska jag i dag rekommendera en bok för de som älskar att laga mat med lite mer exotiska sidor än vanlig husmanskost (inget ont om den). 
Det blir inget asiatiskt denna gång (somliga kanske höjer på ögonbrynet) utan fokus ligger i dag på Mexiko. 
I våras köpte vi en kokbok som såg häftig och färgglad ut, recepten verkade lockande när vi bladade i boken i butiken. Men man vet ju aldrig riktigt ändå förrän man har prövat, både ett, två och många fler recept.

 
  
Boken är skriven av Malin Eriksson och heter "Taco Mexican Style". Recepten är så långt i från xxx:s färdiga tacokryddpåsar man kan komma (som mest smakar alldeles för mycket spiskummin och tillsatser). Fotografen till bilderna i boken är Åsa Dahlgren. 
 Det här är faktiskt mexmat på riktigt, fast i Sverige. Och även vi ska kunna laga mexmat här, som de vanliga Svenssons vi är här, på den kallare delen av jordklotet - det verkar vara författarens andemening.
Denna fantastiska författarinna har inte legat på latsidan, med stor noggrannhet har hon genom flera resor till Mexiko samlat på sig erfarenheter, information och recept och sedan sammanställt ett gäng recept i sin helt fenomenala bok. 
Nu har vi över flera månader varit lyckliga ägare av denna kokboken och prövat fler och fler recept. Inte bara de nödvändiga proteinrätterna med kött, fisk eller fågel utan även de fantastiska rörorna och salsorna. Familjen är frälst. När vi numera lagar mat ur boken (eller annan mat också för den delen) gör vi oftast flera av salsorna, rörorna och tillbehören till bara för att de är så vansinnigt goda.
Vissa recept har vi dessutom gjort flera gånger bara för att vi inte kan motstå.  Och än så länge kan jag utan tvekan säga att allt vi har lagat ur kokboken smakar helt underbart! Ofta är det ju så att man i en kokbok hittar några eller enstaka recept som är bra, resten orkar man inte ens intressera sig för eller blir missnöjd med. Men här... Här toppar det ena receptet det andra!
 Mycket handlar om färska grönsaker (ingen färdig salsa på burk här inte), fräscha smaker, ibland hetta och ibland lite mildare. 

För den som gillar mexikanska smaker men som kanske oftast hemfaller till den försvenskade rätten "tacomys" borde köpa på sig ett exemplar av denna boken. "Tacomys" i all ära men hur himla tråkigt och enformigt blir inte det efter ett par vändor.... 

Som yngre var jag med min familj under längre tid i Mexiko. Även om jag vid det tillfället inte lagade mat på plats själv så åt jag dock det mesta som kunde serveras under våra resor från kust till kust i detta underbara land. Restaurangmat, enklare "hål-i-väggen"-mat  och ibland "gatumat",  jag kan säga att jag verkligen känner igen smakerna och dofterna av maten, det känns extra kul. 


I dag lagade vi ännu en ny rätt ur boken; färsk lax under ett täcke av godsaker och allt jag hann göra var att fotografera maten innan den åkte in i ugnen. När maten väl var klar slukades allt innan kameran ens hann komma i närheten. Denna rätt var helt himmelsk! 

Köp boken, köp den bara, var helst ni kommer över den. 
Utgiven av Bonnier Fakta 2014, ISBN: 978-91-7424-311-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar