tisdag 2 augusti 2016

Väska x 2, del 1

 Det hela började med att jag ville sy mig en ny väska (igen). Det är kul med variation...! Jag hade av någon anledning snöat in på ett speciellt tygmotiv, nämligen en grip. Jag hittade ett i mina ögon helt makalöst snyggt tyg hos Designer Fabrics i Canada (och som tur är skickar de internationella beställningar...). Denna butik har för övrigt massor med helt underbart fina tyger; jag rekommenderar verkligen er tygfantaster att kika in! 

Jag beställde en lagom bit tyg och fick hem det. I samma veva var bästa väninnan sedan barnsben på besök och hon fick syn på tyget här hemma. Jag fick nästan slita tyget ur händerna på henne och kom samtidigt på en alldeles utmärkt presentidé till henne - även hon skulle få en ny väska. Jag stod nämligen i en slags tacksamhetsskuld till henne och detta kändes perfekt. 

Jag började med att skära till tyget till min egen väska eftersom det var den modellen som skulle styra hur mycket tyg jag skulle ha kvar efter att delarna till denna var tillskurna. Sedan ritade jag upp en ny modell till väninnans väska och det var denna väska jag började med. 
Fodret inuti väskan är i den gråtonade färgskalan, för att inte skilja sig för mycket mot yttertyget med gripen på. Jag valde ett par olika mellanlägg att stryka på både fodret och yttertyget, dels för att stadga upp väskans form men även ge ett litet "fluffigt" intryck. 


Jag sydde axelrem i samma tyg (som endast fått stadgande mellanlägg för att vara stadig) och köpte reglerspänne samt fyrkantsspännen i antikbehandlad mässing. Runt väskans öppning gjorde jag ett passpoalband som dekoration (samt lite stadgande för väskans öppning). 
Till sist lade jag ner ett par godsaker i väskan och packade in den innan den skickades iväg till väninnan. 

 

 Mer om min egen väska kommer i nytt inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar