tisdag 25 juli 2017

MAT! Recept på krämig fisksoppa

Men nu är det faktiskt läge för ett recept som omväxling till de senaste renoveringsinläggen! Inte för att jag har gödslat med inlägg, jag anser att det är roligare för mig att skriva om något när jag väl har något att skriva om, dessutom är det betydligt roligare för läsaren att ta del av eventuella nyheter. 

 

Vad passar bättre en högsommardag att äta, än en riktigt smakrik och varm soppa...? I normalfall helt otänkbart. Soppa är liksom mer den kallare årstidens mat för de flesta. Men i år gäller inget av det normala eftersom sommaren helt har hoppat över vår landsdel. Jag har räknat ut att vi här nere i vår del har haft ca 5 (ja, helt sant, FEM) dagars renodlad, riktig sommar sedan i början av maj. Jag pratar temperaturer på minst +25° och SOL. Helst en hel dag. Dagar då man utan problem svidar på sig garderobens tunnaste och minsta kläder och faktiskt känner svetten bryta fram när man gör tyngre kroppsansträngningar. 
Till största delen har vi dagar som idag; totalt molntäcke, måttlig eller rejäl blåst och vissa (läs: rätt många) dagar helt dränkta i regn. Temperaturen ligger stadigt kring +15°. Det är väl inga problem med det i sig men det är svårt att ladda om alla fysiska och mentala batterier inför nästa kalla och långa årstid.  Så länge det finns jobba i hus och trädgård passar det rätt bra att värmeböljorna håller sig undan men meningen med semester och sommar är ju inte att man ska jobba ihjäl sig hemma. Nog om detta, inget blir bättre av klagosång. 

Jag har knåpat ihop ett recept på fisksoppa som jag har lagat några gånger nu. Till min hjälp har jag som räkfond det avkok jag gör på alla sparade räkskal som blir när man rensar räkor. Så fort vi har räkor här hemma så rensar vi dem och fryser ner skalresterna. Dessa skal är fenomenalt bra att laga fond på som bas i fisksoppa. 
Denna soppa kan naturligtvis tillagas på olika sorters fisk  beroende vad man har tillgång till. Inget är ristat i sten! 
Här är mitt recept och vad jag brukar använda: 

Krämig fiskoppa 
4 pers

skalrens och huvuden från räkor (kan vara från flera tillfällen av skalade räkor men det bör vara rens från ca 1 kg räkor) 
 ca 12 dl vatten (=fond)
1 röd paprika
1 fänkål
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
1 morot
1 potatis
4 laxportioner (eller ca 400 gr laxfilé)
1 större bit torskrygg (eller ca 200 gr)

5 dl grädde
3 tsk Renee Voltaire lantbuljong 
salt, peppar
smör

Först öser jag ner alla räkrester i en kastrull tillsammans med vattnet. Koka upp och låt småkoka ca 15 minuter. Sila av vätskan och släng renset. Ställ åt sidan. 

Hacka alla grönsakerna till tärningar, hacka vitlöken och chilifrukten till mindre bitar. Hetta upp en större kastrull och lägg i en rejäl klick smör. Fräs alla grönsakerna i kastrullen. 
Sleva över några slevar av den avsilade räkfonden på grönsakerna, ca 3-4 dl. Sänk värmen och låt småkoka tills grönsakerna mjuknat, vanligen ca 20 minuter. Ta kastrullen från plattan och häll ner grönsaksblandningen i en stor mixer. Mixa hela blandningen tills den är helt slät och krämig. 
Häll sedan tillbaka mixblandningen i kastrullen, häll i grädden och krydda med salt, peppar och buljongen. Häll ner grädden. Smaka av och förbättra eventuellt med det som saknas.

Sätt räkfonden på plattan igen och låt koka upp, koka rätt kraftigt så att vätskan reduceras och smaken förstärks. 

Skär fisken i större kuber.

Under avsmakning; använd resten av den reducerade räkfonden i soppan  men häll inte i allt på en gång. Smakstyrkan på fonden är nämligen helt beroende av hur mycket rens som avkoket gjordes på från början. När soppan känns helt klar är det så dags att lägga i fiskkuberna de allra sista minuterna. Nu ska soppan absolut inte koka utan endast sjuda några mintuter med fisken i. Fisken blir genomlagad på några minuter och den får inte överkokas. 

Till serveringen passar rostad baguette och aioli till. 


 Soppan är en av familjens favoriter och Ä.H är en fena på att svänga ihop hemlagad ailoi, rikligt smaksatt med färsk vitlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar