söndag 30 juli 2017

Projekt övervåningen, dörr nr 3



Bloggturen har kommit till den tredje dörren. Vi köpte även denna på Gorm Byggnadsvård och den ska alltså också användas på övervåningen. Dörren var liksom de två föregående en återvunnen, gammal och väl övermålad (i flera lager) trädörr som på ena sidan hade fått en plywoodskiva någon gång under historiens lopp.


Jag skrapade bort all gammal färg och fick slita rätt ordentligt på sina ställen. Den andra sidan var lite annorlunda då större delen av dörren varit gömd bakom plywoodskivan, se bilden nedan. Här behövdes en hel del spackling av de gamla hålen efter nubbarna som hade hållit fast plywoodskivan. 




 Till slut var dörren trären och spacklad här och var. Själva dörrstorleken är mindre (både lägre och smalare) än en vanlig dörr men det passar oss perfekt då är ämnad att sitta som en förrådsdörr.




Slutligen var det bara ommålningen och vaxningen kvar. Jag använde åter Jeanne d'Arc Living Vintage Paint i samma nyans (stone grey) som på de andra två dörrarna.


Färgen är helt underbar att arbeta med och om jag inte passar mig kommer jag att måla hela världen i kalkfärg....  Ytan på kalkfärgen är magiskt vacker och totalt matt. Precis som på de andra två dörrarna valde jag att använda ett ljusgrått vax ovanpå av två anledningar; dels att skydda ytan från kladdiga märken efter fingrar och användning, dels för att ge ytan en åldrande patina.

Här syns färgskillnaden mellan den ljusgråa kalkfärgen 
och det ljusgrå vaxet. 

Jag jobbade ut vaxet med pensel över ytan och sedan fick vaxet  torka i ca 30 minuter innan jag torkade bort överskottet.

I varje penseldrag jobbas vaxet in och skapar fantastiska
skuggor och patineringseffekter. Älskar det!

När dörren var klar hängde vi upp den i sin karm bara för att testa. Vi blev otroligt nöjda även med denna dörr. Sedan bilden nedan togs har vi skaffat dörrhandtag och satt på. Just nu jobbar vi för fullt med att ordna golvlister, dörrfoder osv  runt hela övervåningen för att snart vara färdiga med renoveringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar