lördag 29 juli 2017

Projekt övervåningen, renovering av dörr nummer 2


Detta inlägg hör ihop med det föregående, som jag antydde i senaste inlägget.  Idag nu handlar det om en annan dörr, också en gammal begagnad trädörr som vi köpte hos Gorm Byggnadsvård på österlen. På bilden ovan är hur den såg ut när vi köpte den. Denna dörr saknade karm så det första vi gjorde var att låta en snickare tillverka en rejäl dörrkarm åt dörren.


Dörren har fyra s.k "speglar" och är helt underbar. Som tur var så var dörren målad i endast ett lager målarfärg vilket underlättade renoveringen.







Jag renoverade dörren genom att skrapa bort all gammal färg och smuts. Även denna dörr målade jag med Jeanne d'Arc Living Vintage Paint nyans "stone grey".


Slutligen vaxade jag hela dörrens yta med ljusgrått vax, också från Jeanne d'Arc Living (och torkade bort överflödigt vax efter en stund).





Ytan på dörren blev helt perfekt och även denna dörr blev bättre än vad jag hade vågat hoppas på. I skrivande stund har vi skaffat och satt på (tidsenliga, sent 1800-tal) dörrhandtag samt installerat dörren på sin plats på övervåningen men mer om detta i senare blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar