tisdag 18 juli 2017

Färgförändringens tid är här

I all hast kommer här ett inlägg som jag ska försöka göra kort, åtminstone i text. Mitt senaste projekt har avslutats; renoveringen av en säng. Lillebror var sugen på att förändra möblerna i sitt rum vilket gav att vi sålde både hans bokhylla och byrå i helgen. Nu skulle nya färger in i rummet och till viss del nya möbler också! 

Tidigare var möblerna svarta och sängen likaså. Sängen köpte vi för några år sedan medan vi ännu bodde i USA. Sängen är en stor favorit och riktigt härlig men det var dags att byta färg, helt klart. Den tidigare halvglansiga svarta färgen skulle bort! 

 Den enda bild jag kunde hitta på hur sängen såg ut innan ommålning var denna
bild, tagen i USA och inte av bästa kvalité tyvärr men det
går att få en uppfattning om färgen


I vanlig ordning inhandlade jag kalkfärg från Jeanne D'Arc Living vintage paint som jag har snöat in helt och hållet på den sista tiden. Eftersom sängen var kolandes svart och dessutom lätt glansig var jag tvungen att grundmåla den med "primer" (också från Jeanne D'Arc Living) för att slutfärgen skulle fästa. Två lager primer målade jag innan jag sedan målade med kalkfärgen i nyansen "cream white". 

 Mobilkamerakvalité - men färgen syns rätt tydligt ändå 

Jag fick måla tre lager med kalkfärg för att verkligen täcka den svarta färgen som kunde anas genom. Efter detta var det dags för slutfinishen - vaxningen för att försegla och patinera ytan. 
Jag använde Jeanne D'Arc Livings "light brown wax" som jag penslade på och sedan torkade av överflödet på. På vaxburkarna anges att man ska vänta i ca 30 minuter innan man torkar av men jag hade testat innan och märkt att det var oerhört svårt att jobba med vaxet på den vita ytan (det hinner sätta sig alldeles för hårt). Istället torkade jag alltså av minuter efter att jag penslat på, eller mer "polerade" in vaxet innan det torkade för mycket. 


 På sina ställen använde jag till och med lite av Jeanne D'Arcs vita vax för att mjuka upp den lite skarpa kontrasten som det bruna vaxet skapade mot den vita bakgrundsfärgen. 





 

Ja, nu är den tillfälliga byrån på besök innan den nya, större varianten ska inhandlas. Lillebror är vansinnigt nöjd och jag också. 

För den syintresserade:
Quilttäcket gjorde jag för några år sedan och det består av tre tyger. 
Ramens beigebruna tyg med små prickar liksom det mörkblå blommiga tyget i stjärnorna är quilttyg köpt i USA. Det "vita" tyget är antikt lakanstyg som jag har färgat i kaffe. Av detta täcke drog jag lärdomen att aldrig, aldrig, aldrig någonsin använda lakanstyg när man quiltar, speciellt quiltar för hand. Lakanstyg, speciellt äldre i riktigt god kvalité är inte roligt att sy i för hand då materialet är väldigt tätt och jobbigt att handsy genom. Det är alltså många svordomar insydda  i detta täcke. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar