tisdag 28 oktober 2014

Kackel i köket igen

 Dags för ett litet recept igen! Lillebror fick i uppdrag häromdagen att hitta ett recept vi skulle göra i slow cookern (Crock Pot). Det tog inte många minuter innan Lillebror (lätt saliverande) presenterade ett recept från websidan allrecipes.com. Receptet använder sig av kycklinglår men jag köpte gödtupplår då vår lokala stormarknad säljer fantastiska sådana som är närproducerade och fantastiskt fina.
 I ett tidigare inlägg berättade jag om slow cookern och den är verkligen en fantastisk sak i köket. Man behöver bara ha lite planering någon dag i förväg och sedan häva ner alla ingredienser på morgonen i grytan, sedan sköter allt sig själv och är färdigt att serveras lagom till middagen. Köttet blir, oavsett sort, "falling off the bone tender", det formligen smälter i munnen! 
Här är receptet på tupplåren (kycklinglåren) som tillagades hos oss:

Honung- och vitlökslår i slow cooker
4 pers 

OBS, jag vill reservera mig för ev. fel i omräkningen från cups till ml i receptet, ta måtten på ett ungefär och blanda på en höft,  det kan inte bli så fel!

 4-6 tupplår/kyckling (ca 1 kg)
1/2 cup (= 118 ml) soja (japansk, ej kinesisk!)
1/2 cup ketchup
1/3 cup (=70 ml) honung (gärna flytande, jag använder Acaciahonung i mat)
3 finhackade vitlöksklyftor
1 tsk torkad basilika

Lägg tupp/kyckling låren i botten av slow cookern. I en skål; rör samman soja, honung, ketchup, vitlök och basilika, häll röran över låren. Sätt på slow cookern på "low" i sex timmar.

 Låren i botten av slow cookern

 Röran med ingredienser

 Färdig att köras!


Då jag köpte min slow cooker i USA är den anpassad för amerikanska elsystemet, därför använder jag en converter/adapter (till vänster på bilden) för att kunna köra den på svenska elnätet.

En annan finess med grytan är att man inte behöver passa tiden när den är klar; när den har gått x antal timmar man i förväg har ställt in grytan på så slår den av när den är "klar" och håller maten varm istället. 
Receptet var för övrigt väldigt smakrikt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar