måndag 20 oktober 2014

Middag med repris - gödtupp

I dag ska jag dela med mig av ett recept jag prövade för en tid sedan och som kom till användning i helgen igen då vi hade besök av föräldrarna. 
Det började med att Ä.H handlade och kom hem med gödtupplår varvid jag var tvungen helt enkelt, att hitta något kul recept för att laga dessa. Att bara slänga in dem i ugnen med grillkrydda som vanliga kycklinglår hade liksom varit för lätt.... Receptet kan troligen användas till kyckling också, men här är det med tupplåren och med mina kommentarer kring hur jag gjorde rätten:

TUPPLÅR FRÅN TOCKA MED JORDÄRTKOCKSKRÄM OCH GLASERADE SMÅLÖKAR 4 pers
(Receptet kommer från kocken Robert Hedman som lagade rätten i Nyhetsmorgon för några år sedan)

4 tupplår, benfria (jag hade med ben som jag fick bena ur)
tuppskinnen sparas och steks (min kommentar)
8 skivor bacon
30 g dragon
10 g vitlök (jag rev den på rivjärn)
olivolja
citronzest, efter egen smak
salt och peppar

JORDÄRTSKOCKSCRÈME

300 g jordärtskocka
1 dl (ca) cremè fraiche
salt och peppar
hasselnötsolja till smaksättning (jag saknade detta och använde sesamolja)

GLASERADE SMÅLÖKAR

16 st smålökar, blandade sorter (jag hade bara små gula lökar)
8 st vitlöksklyftor
0.5 dl röd vinäger av god sort
2 msk honung
1 msk smör
salt och peppar
1 ask spenat, färsk
gräslök (jag glömde detta)

Mixa dragonen och vitlöken till en kräm med hjälp av lite olivolja. (Jag blandade även i den rivna citronzesten redan här i röran).

Ta bort skinnet på låren och banka låren lätt. (Jag sparade skinnen och knaperstekte dem sedan som tillbehör till rätten). 



Lägg ut 2 skivor bacon/per portion på en bit plastfilm och lägg på tupplåret. Salta, peppra, (gnid på citronzest om den inte är blandad redan med dragonen och vitlöken i olivoljan) och pensla på ordentligt av dragonmixen.



Rulla ihop till en rund rulle med plasten runt om rullens utsida (plasten ska alltså inte rullas med INNE i rullen).  Sätt i en ugnstermometer i rullens tjockaste del, baka lårrullarna i ugnen tills innertemperaturen har nått 65°. Ta ut rullarna och låt dem vila, dra av plasten och bryn dem sedan lätt runt om i stekpanna.

 

Knaperstek tuppskinnen i en stekpanna och lägg dem åt sidan tills rätten är färdig att serveras.


Jordärtskockskräm

Skala jordärtskockorna och koka dem mjuka i vatten, häll av.
Låt dem ”torka” på i sin kastrull på spisplattan under uppsikt så den sista vätskan dunstar bort, krämen kan annars lätt bli för lös.
Mixa krämen slät med crème fraichen och smaka av med salt, peppar och hasselnötsolja (sesamolja).



Glaserade smålökar

Skala alla lökar, (om de läggs i blöt i förväg så går det lite lättare).
Stek dem gyllenbruna i pannan, tillsätt honungen låt den karamelliseras. Slå sen på vinägern låt den koka in i lökarna. Lägg i smöret.




När lökarna stekts klart och hela rätten är färdig för servering vänds lökarna med såsen ner tillsammans med färsk spenat i en serveringsskål och blandas runt. För en gång skull kommer jag även ihåg vad vi drack till denna rätt; nämligen ett tyskt vitt vin som heter  Reichsgraf von Kesselstatt (2003). Det gjorde inte ont någonstans att vare sig äta maten eller dricka vinet. Det var helt enkelt jättegott!

lånad


Färdigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar