lördag 25 oktober 2014

Matmässa i Malmö

 

 I dag vallfärdade vi till matmässan i Malmö; "Älska Mat & Vin". I ett gråmulet, regndisigt Malmö klev vi in i Slagthuset där mässan gick av stapeln med massor av folk och god stämning.


Det fanns allt man kunde tänka sig inom matkultur och det fanns mycket att provsmaka... 


 I äppeltider som vi befinner oss i fanns vackra äppeldekorationer lite här och var, jag skulle gärna vilja ett par som denna (ovan) hemma. På tal om äpplen hade Kiviks Musteri kanske i mitt tycke den snyggaste montern, jag gillade verkligen bakgrunden i silvergrått träplank med uppradade glasflaskor framför (nedan till vänster).


 Olika leverantörer visade upp sina produkter och överallt kunde besökarna handla med sig hem varor.

 
 Ä.H fastnade omgående för den inhemska motsvarigheten till den franska calvadosen och en sådan flaska fick följa med hem (ovan till vänster), från leverantören XO Spirits/Skånska Spritfabriken.


 ... och av alla goda läckerheter vi smakade glömde vi att köpa med oss av parmesanosten från Kulla Gourmet hem! Denna ost var makalöst god och jag hade kunnat tugga i mig stora bitar om jag bara fick... Däremot glömde vi inte att köpa med oss rökta ålar från Scandinavian Silver Eel.

(lånad)


Lagom till lunch kunde vi köpa en härlig våffelstrut fylld med en fantastisk skagenröra (ovan till vänster) toppad med rom, det var leverantören Salt o Sill som erbjöd detta. På mässan visades det dessutom upp inspirerande dukningar för säsongen samt tillbehör som korgar för förvaring och dekorationer (ovan till höger). 


På scenen fanns mästerkocken i TV4 (2013) Jennie Walldén som lagade mat (ovan till vänster), söt som en pralin. Riktiga praliner fanns att köpa hos Pralinhuset (ovan till höger)....


En annan ögonfröjd var denna utställare ovan, Jazz-it där man kunde bese, provsmaka, hänföras och handla macarons med himmelska fyllningar...
Läckra macarons fanns även hos Patisserie David (nedan).


Hos "Patisserie David" inhandlade vi ett par bakverk till eftermiddagens kaffe, bland annat den hallontoppade drömmen nedan till höger (och ja, den lena chokladmoussen i botten tillsammans med den sammetslena vita chokladmoussen, en fyllning på färska hallon och toppad med ett färskt hallon smakade underbart).


 Kanske var dagens behållning mötet med Kåseberga Fisk och framförallt denne underbare man i klädsam mustach nedan! Här fanns rökta fiskar och sillar i mängd, här fick vi smaka på apelsininlagd sill, Brantevikssill, Kåsebergasill och lakritssill! Otroligt vilka läckerheter, ett par burkar Kåsebergasill inhandlades på en gång och jag ångrar att jag inte tog lakritssillen också, men julmarknaderna startar snart runt om så jag får nog en chans till. Gudagott helt enkelt!


På vägen hem stannade vi till för att göra diverse andra inköp, bland annat färsk fisk till middag idag. 


Den här fulingen är tyvärr vansinnigt god och tyvärr vansinnigt kostam, det blev färsk torskfilé istället. Båda sönerna har bönat och bett om att få Fish 'n Chips vilket ska infrias. NU - lördagskväll. Avkoppling. Mys.

2 kommentarer:

  1. Länge sedan jag var inne på blogsidan.Härlig läsning & fina bilder.Njuter
    Lina sa

    SvaraRadera
  2. Tack Lina, det känns roligt med uppskattande kommentarer!

    SvaraRadera