torsdag 10 april 2014

Lapptäckesuppdraget del 2 och bryderier kring fraktfirmor

Ja, det är dags för en liten lägesrapport från syfronten igen. Väninnan som har beställt lapptäcket råkade ju se ett av mina tidiga lapptäcken och önskade gärna få det mönstret på sitt  (på ett ungefär); så här ser täcket ut:

Mitt lapptäcke jag gjorde för många år sedan. Detta är numera en
"hyllvärmare" då täckets storlek endast räcker till en barnsäng eller 
något större.  

Väninnan har beställt ett stort täcke, stort nog att täcka en dubbelsäng och jag har planerat att göra täcket ca 250 x 250cm stort.
Nu har jag faktiskt färdigställt överdelen på täcket, d.v.s det som är "lappat" till ett mönster. Jag har fått undersidans tyg men väntar på vadden som ska vara fyllningen mellan tygsidorna. Undersidans tyg "fastnade" i den svenska tullen, (första gången för mig) och jag fick efter viss möda tag i tyget från fraktfirman UPS, den firman var inte helt lätt att arbeta med minsann.... 
Att tyget "fastnade" betydde att tullen gjorde sitt jobb och lade på skatt som tillkommer när man importerar saker från ickeeuropeiska länder. UPS ringde mig och lät upplysa att de ville ha betalt för skatten innan jag fick tyget (såklart) men ville helst inte att jag skulle betala chauffören kontant. Istället önskade de att jag skulle lämna mitt kortnummer i telefon...? Detta gjorde mig direkt avig och jag upplyste (något sammanbiten) om att detta inte var ett alternativ utan det fick bli kontant. Med ens blev den tidigare neutrale medarbetaren på UPS mindre neutral och istället "kort" i tonen och inte lika hjälpsam längre. Jag ombads kontakta kundtjänst för att få vidare hjälp. 
Nästa steg var att ringa kundtjänst vilket jag gjorde. Flera gånger ringde jag, blev satt i kö och klockan tickade obehagligt fort i takt med mobiltelefonräkningen. Slutligen kopplades jag bort, inte bara en gång, inte två utan tre gånger. Humöret sjönk ... en aning till och jag tänkte att "ett mejl går ju snabbt och enkelt att få iväg". 
Tänk att jag kunde leva i en sådan villfarelse...? Att mejla UPS kundtjänst visade sig vara en hel vetenskap. Jag fick fylla i en mängd frågor för att hamna på "rätt avdelning" för min fråga som sedan skulle postas och sedan besvaras av en medarbetare. Denne återkom snabbt i alla fall och lät vänligt upplysa mig om alternativen.
Då jag skulle betala kontant skulle jag behöva ta emot UPS personligen vid dörren för leverans, ganska enkelt.
 Den lilla haken var då att UPS inte på något sätt kunde ge en indikation på ungefär när på dagen leveransen kunde tänkas komma som alla andra fraktfirmor gör, "vi kommer mellan 12 och 15:00" eller liknande. Istället skulle UPS göra ett försök vid dörren en gång om dagen i tre dagar vilket lät hyfsat kostnadsineffektivt...? (Sedan fanns ett par alternativ att förlänga antalet dagliga hembesök eller lösa det genom att hämta varan på ett UPS-kontor själv vilket skulle innebära en hel del långväga bilåkande för min del...)
Jag ville försöka lösa problemet snabbt och jag gjorde allt för att hålla mig hemma hela dagen då leveransen skulle försöka landa första gången. Fram emot seneftermiddagen vid 17-tiden kom så den lille brunklädde mannen från UPS med paketet. ÄNTLIGEN. 
Måtte jag aldrig mer ha med UPS att göra, maken till svårarbetat företag har jag aldrig varit med om!

lånad
 
Som avslut på dagens inlägg kommer bara en liten, liten sneak peak på lapptäcket. Om väninnan händelsvis tittar in här vill jag inte låta henne se resultatet än. 

 

3 kommentarer:

  1. Oj,va fint.Gillar stilen.Fina färger.
    Anna sa

    SvaraRadera
  2. Blir nog superfint! Ja, leveransfirmor... Jag jagar just en själv och att nå fram till en levande person att prata med är stört omöjligt, mitt lilla ärende faller inte inom någon utav deras förprogrammerade alternativ. Grrrr!!

    SvaraRadera
  3. Visst är det märkligt..? Nästan som om Det Mäktiga Leveransföretaget inte vill ha kunder...?

    SvaraRadera