onsdag 9 april 2014

Malaysisk laksa med kyckling

Efter att ha ägnat en lång stund med att röja i köket efter dagens middag kan jag sitta ner en stund. Det var en hel del bråte, ungefär som ett mindre inbördeskrig hade passerat genom köket. Det brukar bli så när vissa maträtter ska bli till, som nu idag då jag skulle göra ett nytt recept igen. Inspirationen kom till igår vid TV-tittandet tillsammans med Lillebror. Hela vår familj är matglad och Lillebror alldeles särskilt. Lillebrors favoritprogram på TV är Masterchef Australia vilket har blivit något av en helig tittarstund för oss på kvällarna. 

 lånad

 Inte helt sällan lagas det maträtter som Lillebror blir nyfiken på och genast "beställer" vilket i sin tur ger mig massor av energi och inspiration. (Jag är trots allt den som till största delen lagar maten här hemma. Det är helt självvalt och logistiskt det enda alternativet för att vardagen ska fungera. Det fungerar smärtfritt och ger mig helt fria händer att improvisera vilket antagligen är avgörande till att jag tycker det är så kul).
 Allt utifrån tillgång på råvaror och ekonomisk förmåga prövar vi ibland på någon av rätterna här hemma. I gårdagens avsnitt var det en intressant rätt som dök upp; LAKSA. Rätten bestod av kycklingbitar med risnudlar i en smakrik soppa.
 Efter avsnittet läste jag runt lite på olika recept på laksa, tydligen varieras rätten ofta och kan ha olika proteinhuvudnummer. Jag hittade ett malaysiskt recept på websiten My Recipes som jag valde att göra idag. Ingredienslistan är ungefär lika lång som en normal skostorlek för en vuxen men själva receptet är inte avancerat utan lätt.
 Här är receptet på svenska och instruktioner hur jag gjorde: 

Laksa på kyckling
4-6 personer

2  msk korianderfrön
1 tsk svarta pepparkorn
1 tsk kumminfrön
1 tsk fänkålsfrön
4 nejlikor
1/4 tsk gurkmeja
5-8 torkade arbol chiles (jag har ingen svensk översättning och jag hade inte ens just den chilefrukten så jag tog en skvätt cayennepeppar istället som fungerar bra som ersättare)
2 citrongrässtälkar
vegetabilisk olja (att fräsa i)
500g kyklingbröstfilé, skuren i kuber
1 tsk räkpasta (brukar finnas i asiatiska specialbutiker)
3 schalottenlökar, tunt skivade
1 burk (ca 400g) kokosmjölk
900ml kycklingbuljong
2 tsk socker
3 tsk salt 
1 kanelstång
1 burk böngroddar
200g breda risnudlar
1 näve färsk, lätt hackad koriander
1 näve färsk lätt hackad mynta (vilket jag inte hade men det fanns med i originalreceptet)
1 lime i klyftor
sambal oelek till servering om så önskas

Förbered och tillaga kycklingbuljongen, ställ åt sidan.
Mal pepparkorn, nejlikor, cayennepeppar/chilefrukt, gurkmeja, koriander-, kummin- och fänkålsfrön i en mortel. Blanda väl. 


Skala citrongrässtjälkarna (om de är färska) och krossa dem lätt med något tungt, t.ex. en stekpanna i järn (jag finhackade även dem sedan av bara farten då jag är van att göra det med citrongräs, vådan av att inte lusläsa ett nytt recept innan man börjar....). 
Hetta upp en stor gryta eller kastrull och häll i olja. Lägg i den skivade schalottenlöken, de mortlade kryddorna (vänta med citrongräset), räkpastan samt kycklingen och fräs under ca 2 minuter, rör hela tiden. 

Väldigt intressanta och "osvenska" dofter stiger

Häll i kokosmjölken, buljongen, socker, salt och lägg i kanelstången samt citrongräset. Koka upp mycket lätt och låt det hela sjuda i 15-20 minuter. 
Under tiden, koka upp vattnet till risnudlarna. När vattnet kokat upp; lägg i böngroddarna och låt dem koka lätt i 1-2 minuter. Ta upp dem med hålslev och låt det kokande vattnet vara kvar i kastrullen, lägg ner nudlarna och koka dem enligt anvisningarna på förpackningen. 
Fördela böngroddarna i botten av serveringsskålarna. När nudlarna har kokat klart, häll av dem och skölj dem sedan med vatten, detta motverkar att nudlarna blir överkokta och klibbar ihop. Nudlarna blir varma igen när de blandas med soppan. 
Fördela nudlarna ovanpå böngroddarna i skålarna, ta sedan upp kanelstången ur grytan med kycklingsoppan (originalreceptet skulle man även ta upp citrongräset men då jag hade varit för snabb och hade finhackat det fick det ligga kvar). 
Sleva upp kycklingsoppan med kycklingbitarna över nudlarna och toppa med hackad färsk koriander (och mynta enligt originalreceptet). Servera och lägg med en klyfta färsk lime vid varje tallrik. 

 Till min och Lillebrors stora glädje - mängder av färsk koriander i dagens middag!


Resultatet - Malaysisk Laksa med kyckling och koriander

Det smakade otroligt gott; varma, mjuka smaker och mättande nudlar med kyckling. Detta gör vi igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar