måndag 21 april 2014

Ännu en tur i förfädernas fotspår

 Inget lov utan ett visst mått av allmänbildning. Vädret lämnar inte heller några ursäkter till stillasittande inomhus. Jag öppnade på dörren för den f.d arkeologen i mig i går och idag vilket ofta ger belöning i form av härliga upplevelser ute. 
I går packade jag in sönerna in i bilen och körde till Ogaklevs fornborg utanför Eskilstuna, Södermanland. Trots att jag har bott på olika platser i dess relativa närhet i större delen av mitt liv har jag aldrig varit där. Inför vår stundande landskapsflytt tyckte jag att det var dags....
Från parkeringen längs väg 53 mellan Eskilstuna och Malmköping finns en behaglig promenadstig på 1km genom skogen i rak östlig riktning fram till stigningen av berget där fornborgen ligger. Fornborgens läge är väl utvalt på bergets krönläge med naturliga klippbranter runt om samt en välbevarad kallmurad stenmur. 

 lånad bild: nere till höger i bild ligger Ogaklev

 Framme, nedanför fornborgens sydsida

Fotat från samma punkt som föregående, dock med max fokus
på kameran. Här syns en del av den kallmurade stenmuren. 

 Nedanför fornborgen har skogen gallrats en aning vilket 
ger fin sikt över borgen när man närmar sig söderifrån:

Sydostsidan

 Att ta sig upp går bra men man bör inte vara stelbent.



 Belöningen uteblir inte, utsikten är hänförande. Detta är utsikten rakt österut 
mot sjön Norrlångens håll.

 Utsikt nordostlig riktning

...leker man lite med kamerans fokus får man in andra sevärdheter i linsen; här 
syns taket på Rinkesta Slott, nordostligt beläget om fornborgen. 

 Förutom utsikten är fornborgen i sig en sevärdhet; stenmuren är stor och välbevarad. 
Utsikt: rakt nordlig riktning.

....mycket sten har byggts upp...


Oavsett ett historiskt intresse eller inte så är platsen väl värd ett besök. Medhavd picnickorg eller bara en flaska vatten duger bra som tillbehör. Platsens koordinater (enligt Riksantkvarieämbetet) är:
Koordinater (N/E)6568094 / 592457 (SWEREF 99 TM)
Koordinater (x/y)6569251 / 1546547 (RT-90 2,5 gon V)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar