söndag 13 april 2014

Framsteg med extra knorr i huset

Några utmattade rader med rapport från husrenoveringen (som vanligt lider vi inte brist på sysselsättning när vi är här, varje minut är dyrbar och vi har alltid flera pågående projekt på gång samtidigt, pust!)
Ett av husets rum, ett blivande TV-rum/allrum eller vad man nu väljer att kalla det har börjat ta form. Rummets väggar har målats med spärrgrundfärg och sedan slutfärg som jag hade låtit bryta till i en nyans som påminner om kaffe latte-flera-gånger-utspädd. Detta för att matcha den ena väggens tapet som vi hade beställt. Ja, även jag, en stor motståndare till moderna flugor som fondväggar (bara ordet gör mig less) föll offer för en s.k fondvägg.... men det hade faktiskt lite med att göra av valet av just den här tapeten, tapeten är omöjlig att ha i ett helt rum. En bild nedan kommer strax att visa varför.

Bilden direkt nedanför här visar ena delen av rummet hur det såg ut när vi övertog huset. Ett nästan bisarrt frosseri i mörkblå tapet som löpte runt hela rummet. Dörren rakt fram leder ut till köket.


Bilden nedan här visar samma vinkel efter att väggarna har målats i färg från ALCRO; Pashmina helmatt täckande väggfärg, nyans "blushed cream 791". Bokhyllan är tillfälligt placerad då vi nu har börjat flytta ner våra möbler från vår nuvarande bostad. 
Golvet kommer få ligga kvar ett tag men ska bytas på sikt. Planen är att låta lägga ett "vintagegolv" från Solidfloor. Kaminen ska säljas och framöver ska en större vedeldad kamin eller liknande installeras.





Nästa bild här nedan är den enda jag har från denna vinkel innan renoveringen. Bilden är tagen vid husvisningen i somras då den föregående ägaren fortfarande bodde här. Bakom bokhyllorna löper alltså den blå tapeten och bård. Mot väggen rakt fram i bild (bakom skrivbordet) hade jag en bestämd idé om en tapet som alltså skulle bilda en fondvägg. Det fick bli så, oavsett....


... och så här blev det då. Tapeten är magisk och underbar i mina ögon och Ä.H älskar den också. Tapeten kommer från engelska Cole & Son och heter Byron, från kollektionen Albemarle, finns i några olika färgställningar.

  
Det här är en tapet som inte går att heltapetsera ett helt rum med då den är så mörk. Under dagen har vi även satt upp en spotlight-ramp bakom bjälken för att belysa väggen speciellt: 


Knorren
....och nu till den lilla knorren med rummet; soffbordet. "Vår" snickargubbe jag har berättat om tidigare, han/de som tillverkade vår hallmöbel (bland annat) var inblandad på rummets nya soffbord. Jag hade en idé och önskan om vad jag ville ha; bordet skulle vara stort, 140cm x 140cm (för att kunna placeras i vinkeln mellan våra soffor och ändå räcka till båda sofforna sittplatser). Vi ritade lite på skissen tillsammans, sedan byggde och målade snickaren bordet utifrån vad vi hade kommit fram till. Hur benen skulle se ut hade jag inte klart för mig vid arbetets början utan lät det mogna fram under tiden. Farbror Snickare hade en idé att återanvända ben från ett matsalsbord som han reviderade lite och han fick fria händer av mig.

...och så här blev det till slut:


Bordsskivan är omålad och består av gamla härliga brädor. Troligen har de tjänstgjort som bakbrädor tidigare (där man har placerat jäsande degar etc på). Ytan är lagom sliten, len och honungsgul i tonen. Jag bad speciellt om att få behålla ena kanten orörd; på bilden nedan syns lite av den: kanten är inte rak utan lite kurvig då detta var trädstammens yttre del innan barken tog vid. Denna kant är den enda som ser ut så av brädorna och jag älskar det, jättecharmigt!


Underredet är i gediget trä och benen kommer alltså från ett gammalt matsalsbord. Benen har kapats rejält och endast de grövsta "kulorna" är kvar och utgör ben på bordet. Efter detta har underredet och benen målats i en matt ljusgrå färg. Nu saknas bara resten av möblerna. Ett par flyttlass till kanske så är det klart...

1 kommentar: