lördag 26 oktober 2013

"Ask any man what nationality he would prefer to be, and ninety nine out of a hundred will tell you that they would prefer to be Englishmen"

(citat Cecil Rhodes).  Hur det är med den saken låter jag vara osagt, men mycket inspiration finns att hämta från de brittiska öarna inte minst när det kommer till design och dekoration. Ta bara den brittiska flaggan, i min mening en strålande kombination av färgval och former. Det har ju blivit lite inne just nu att ha den brittiska och/eller den amerikanska flaggan som inredningsmotiv och jag är inte sämre än att jag hakar på. Dock kommer inga dörrmattor in här som har någon av dessa flaggmotiv, helt enkelt av den anledningen att det tar mig emot att trampa och torka av smutsiga skor på nationssymboler som flaggmotiven ändå är. Däremot har jag länge velat ha en kudde med brittiska flaggan på. Jag började tidigare i veckan med kudden och nu är den äntligen klar, min kudde Union Jack. Lite tveksam är jag till att lägga ut den på bloggen då den med sitt mönster är omöjlig att dölja skavanker. Jag hade inget mönster eller mått utan endast en bild att gå på och därefter försöka göra mitt eget mönster. Bara för att jag var så envis och sa "jag kan själv". Om någon har funderingar på att göra detsamma så säger jag bara en sak - gör det inte. Det är inte värt alla gråa hår och hårda ord som sätter sig i väggarna. Och det blir definitivt inte billigare. Köp ett färdigtryckt flaggtyg som t.ex. detta; Union-Jack
Så här ser min kudde ut:


Det beiga och det mörkblå tyget är nyinköpt metervara och det röda är tyg från en röd jeanskjol jag hittade på second hand. Efter att ha letat efter den "perfekta" röda tygnyansen i tygbutikerna utan att bli nöjd blev jag jätteglad när jag till slut hittade kjolen i second handbutiken.


Kudden är 35x40cm och har blixtlås i nederkant.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar