fredag 4 oktober 2013

Tankar och göromål i hösttider


Vi står mitt i årets kanske vackraste och väldigt dramatiska årstid. Sommarens djupgröna ton har ändrats till hetsigt röda, oranga, gula och bruna färger,  trädens blad ändrar skepnad från dag till dag för att till sist helt lämna sina ursprungsbärare. Det är en hänförande tid och jag passade på att njuta lite extra idag när jag ändå var ute i ärenden. 


Många sorters träd som fällt sina löv ger känslan av att vara oklädda när de står utan löv. Däremot inte eken. Den är makaklöst vacker oavsett årstid.
Eken som träd är för mig som för många andra, en favorit. Jag tröttnar aldrig. Förutom att eken med sin urtida men ändå tidlösa kraftfulla elegans som träd betraktat, är själva virket det vackraste jag vet. Jag skulle vilja omge mig med saker i ek; vitkalkad ek, vitvaxad ek, inoljad ek, mörkbetsad ek, naturfärgad ek, sjödränkt ek osv osv. Golv, möbler och detaljer i ek. Jag inser att det inte är går naturligtvis och för mycket av det goda är kanske inte bra. Eller snyggt. Hur som helst, ute i naturen kan det i alla fall inte bli för många av dessa ståtliga giganter. Oavsett de befinner sig i sitt livs växande dagar, sommar som vinter eller till och med har lämnat in för gott. 

 

Nu var det inte tänkt att jag skulle skriva en botanisk avhandling. Det har varit en liten tids bloggsemester och varken tid, ork eller inspiration har räckt till. 
Stora förändringar står för dörren och med det också en hel del planering och logistik. Än så länge är det inte helt ristat i sten så jag avvaktar med att berätta mer just nu, istället återkommer jag och har förhoppningsvis intressanta saker att förmedla då.  
Jag har även halkat in på släktforskningen igen genom att registrera mig för ännu ett nytt abonnemang på Arkiv Digital. Under våren och sommaren har jag träget väntat ut det alltför fina vädret; att släktforska är en syssla som passar regniga höstar och kallare säsonger. Men vädret har ju bara fortsatt vara underbart - underbart - och mera underbart, till slut orkade jag helt enkelt inte vänta längre. Men nu kan jag i alla fall skylla på att kylan har kommit. 
När man registrerar sig för ett abonnemang på Arkiv Digital vill man gärna utnyttja varenda lediga stund för att bläddra i rullorna. Och när man väl sitter och letar blir det nästan en besatthet - man vet ju aldrig vad som väntar runt hörnet eller på nästa blad! Släktforskningen ger onekligen en hel del intressanta perspektiv på den egna tillvaron. I en tid som vår med ett obegränsat IT-flöde med dygnet-runt-tillgång på information och underhållning känner i alla fall jag att det är nyttigt att stanna upp och tänka på de generationer som har föregått mig. För inte en alltför lång tid tillbaka saknades datorer, TV-skärmar och till och med telefoner hos vanligt folk. En helt otänkbar situation för de flesta idag. Det var en tid då prästerskapet visserligen hade en ganska oinskränkt makt över sina församlingsmedlemmar och folk var på ett sätt mer utsatta då än i dag. Det var viktigt att man var döpt och det var oerhört viktigt att man var gift när man fick barn, annars blev man kallad oäkta. Och detta gällde ända in på 1900-talet. Prästerna gjorde ändå ett tacksamt jobb, om inte annat för oss som forskar i släkt tillbaka i tiden. I alla dessa mängder av kyrkoböcker med husförhör, födelse-och dödböcker, vigselböcker och in-och utflyttningsböcker kan man få ut en otrolig massa information. Inte bara om de egna släktingarna utan även om den historiska tid som flytt, en tid med annorlunda förutsättningar än i dag. 
Jag har samlat lite intressanta bilder för att lägga ut här idag. Intresset för att kategorisera folk och folks egenheter i olika fack är ingen modern företeelse. Titta bara på den här bilden: 

 
En kvinna skulle inte bara överleva sin make vid hans frånfälle utan även få ett änkeepitet efter honom. Nu är dessa änkeepitet städade för att till och med säga ganska anständiga. Frågan är bara hur man skulle titulera en kvinna som överlevt en make som slutat sina dagar i rännstenen som alkoholist...? Eller en make som försörjt sig genom häleri och tjyveri...?
Andra lite smålustiga tituleringar ser ibland ut såhär:


Bilägare! Detta är taget ur en rulla från början av 1900-talet. Bevisligen stod det inte en bil parkerad på var mans uppfart på den tiden....
Andra kategorier att sätta in folk under finns i exemplet nedan:


Detta kan man skratta åt idag för det är ju inte riktigt klokt. Men när det begav sig och detta var fullt allvar; det måste ju ha varit hemskt. Den för inskrivningen i dessa kategorier ansvarige var prästerna, vad hade de för kunskap om saken? På vilka grunder bedömdes man som "mindre vetande", "saktfärdig" eller rent av sinnesjuk? 

 "Nästan idiot"

 En annan information som jag snubblade förbi häromdagen var följande:

 "Skriftl. intyg fr. modern att hon avsäger sig alla moderliga rättigheter"

Det är ju inget konstigt att barn har adopterats bort genom alla tider som gått. Kanske speciellt när förutstättningarna att klara av moderskapet ensam, ogift med ett "oäkta" barn att försörja var väldigt svåra. Det var bara så beklämmande att se, hur denna enda enkla mening var direkt avgörande för flera inblandade personers fortsatta framtid.
 Av någon anledning "bladade" jag igenom några domrullor med straffade människor en dag, bara för skojs skull, jag har hittills inte haft anledning att någonsin rota efter egna anförvanter i dessa skämliga rullor så min nyfikenhet var rätt stor.  Först slogs jag  av det stora antalet lösdrivare som var uppskrivna - och dömda. 

 Lösdrivare - dömd
till straffarbete


Andra intressanta brottsrubriceringar...... :
 
Bedrägligt förhållande, skogsåverkan, våld, olovlig brännvinsminutering,
stöld, horsbrott och bettlande.

 Och inte att förglömma, riktigt mörka och otäcka brott. Med väldigt otäcka och grymma bestraffningar.... :


Kvinnan som begick detta brott blev faktiskt förskonad från dödsstraffet och 
istället satt på vatten och bröd för att sedan bli sänd till tukthus. Detta
utspelade sig under mitten av 1800-talet. 

Nu är det nog skrivet och vi gör vi fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar