söndag 13 oktober 2013

Sol, vind och vatten.... och ett fyrtorn!

... dagarna rullar på och jag med dem. På bekostnad av bloggskrivartid har jag däremot hunnit med lite annat, bland annat har jag sytt ihop överdelen till en liten väggdekoration. Metoden jag använde kallas för "paper piecing" eller "foundation piecing". Metoden går ut på att man syr ihop tygbitar på ett mönsterpapper där mönstret redan är förtryckt. Mönstret är på sätt och vis spegelvänt så när man syr fast tygdelarna blir det "rättvända". Fördelen (förutom att det är himla roligt) är att man kan sy fast tygdelarna mot varandra med en exakt precision genom att följa de förtryckta mönsterlinjerna. Istället för att brodera ut mer av denna luddiga beskrivning lägger jag heller in en liten bild på resultatet:

 
Motivet är fyrtornet Cape Hatteras i North Carolina, USA. Jag har haft mönstret liggandes länge hemma i gömmorna och kände att det var dags att ta tag i det.

 Cape Hatteras Lighthouse, Outer Banks, North Carolina, USA

Kanske finns det sedan en plats att sätta upp den ihopsydda varianten av fyrtornet, först ska undersida och mellanlägg läggas till för att sedan kviltas ihop. 
( Mer att läsa om Cape Hatteras finns i inlägget   "Reseminne del 5"). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar