söndag 27 oktober 2013

Himmelsk höstkaka med härliga smaker

Jag tycker synd om er alla som inte är här i eftermiddag för att avnjuta en helt himmelsk Caramel Apple Cheesecake-kaka och jag kommer senare antagligen tycka hemskt synd om mig själv för att förmodlingen har ätit mig till en redig halsbränna av ovan nämnda kaka. Häromdagen fick jag mejl med ett recept från en av släktingarna i USA. Min släkting och jag har väldigt liknande smak för vad som är gott och hon vet precis vad som går hem i vårt hus. Detta är ett recept med många moment och man gör bäst i att läsa hela receptet först och planera momenten, receptet är jätteenkelt men lite tidskrävande. Jag lägger ut både originalreceptet med de amerikanska måtten cup o.s.v (som jag själv använder) men jag har även gjort en omvandling till svenska måttsatser, reservation dock för viss felmarginal...  Så, kör på och se till att magen inte är full när kakan serveras!

Caramel Apple Cheesecake Bar med strösseltopping och kolasås
ugn: 175°
originalrecept:                                 omvandlat:

Kakan:
2 cups mjöl                                      = 250gram
1/2 cup brunt socker, typ farin        = 100 g
1 cup mjukt smör                            = 225 g (ca)
8 ounce cream cheese                     = 230-240g   
                                                           
Fyllning:                                                         
1/2 cup vanligt socker                     = 100g
2 tbsp socker                                   = 2 matskedar 
2 stora ägg                                       = 2
1 tsp vaniljextrakt                            = 1 tesked 
3 Granny Smithäpplen                    = 3
1/2 tsp kanelpulver                          = 1/2 tesked
1/4 tsp riven muskot                        = 1/4 tesked
                
Strössel:
1 cup brunt socker/farin                  = 200g
1 cup mjöl                                       = 125g
1/2 cup snabbhavregryn                  = 60g
1/2 cup mjukt smör                         = 113g

Färdig kolasås på tub, t.ex. Oetkers toffesås.
Sätt ugnen på 175°. 

Börja med strösslet
Mixa samman i en mixer: brunt socker med mjöl, snabbhavregryn och smör. Häll blandningen i en egen skål och ställ åt sidan, mixern kommer användas igen nedan. (Mitt bruna socker hade tyvärr klumpat ihop sig hårt, jag försökte mixa isär det till följd av att alla ingredienserna blev väldigt finfördelade, det gör ingen skillnad för smaken med kanske mer för utseendet.)

 strösslet - en aning finfördelat
  
Kakbottnen 
Blanda samman i mixern: mjöl, brunt socker och smör, mixa samman tills det bildas jämn smulighet av ingredienserna. Ta fram en ugnsfast form, ca 23 x 33 cm stor. Lägg ett lager kraftig ugnsfolie i botten. Lägg ner kakdegen och platta till så det bildas ett jämnt, plant lager. Grädda 15 minuter i ugnen. Ta ut och förbered fyllningen.

Fyllningen
Blanda cream cheese med socker i en skål och vispa på medelhastighet. Häll i vaniljextraktet samt äggen, ett i taget
Skala, kärna ur och finhacka äpplena. Lägg äppelhacket i en egen skål och häll på kanel och den rivna muskotnöten, rör om. 

äppelhacket med kanel, socker och muskot

Häll ostsmeten på den varma kakbottnen, lägg sedan ut äppelhacket jämnt ner på ostsmeten. Ovanpå äppelhacket strös sedan strösslet på, det är ganska mycket och det kommer att täcka ostsmet och äppelhacket. 

 ostsmeten på kakbottnen

 
äppelhacket på ostsmeten

 ... och strösslet på toppen

 Grädda kakan i 30 minuter. Ta ut och låt svalna, ringla sedan rikligt med kolasås ovanpå. 

 Efter gräddningen - lite brunare, ser anspråkslös ut
men skenet bedrar!

 Slutligen ringlas kolasåsen över ytan och sedan är det bara att hugga in.


 Slutresultatet - en fantastisk kombination av farinsocker, havregryn, äpplen och kolasås, ingredienserna är mycket bra avvägda till varandra. 


Kakan blev fantastiskt god!! Den passar otroligt bra till denna årstid - gärna ljummen med varm dryck till. Min egen ugnsform var en aning för stor; mitt lager av ostsmet blev inte så tjockt som receptet hade tänkt men det gjorde dock inget för smaken. Jag brukar inte vara överförtjust i rätter eller kakor som har frukt i sig, jag gillar helt enkelt inte frukt som är varm och gärna blir lite slafsig vid tillagning. Det här receptet kan jag ändå rekommendera för andra som tycker som jag, finhackar man dessutom äpplena väldigt fint kommer de att nästan försvinna/smälta samman med övriga ingredienser. Nu går vi in på omgång två, kvällen är lång och det är en stor form med kaka som väntar....

 ...och sedan är det dags att smälta allt
(lånad bild) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar