tisdag 28 maj 2013

Avslöjande av Projekt 1

Nu så, kanske dags att presentera vad jag har kallat "projekt 1" under senare våren. Jag sprang på detta gamla skåp hos en antik/loppis en dag och föll pladask. Det uppfyllde alla krav i storlek mätt på ett skåp jag var ute efter. Det är helt byggt  i pärslpont, är väldigt enkelt och verkar ihopsnickrat hemma på kammaren hos någon ev. lite mer händig än jag. Framtill är det en dörr som hålls stängs med litet lås som jag redan har visat på bloggen tidigare.

Skåpet på plats i butiken


Skåpet hade ett par lager ordentligt avflagnande grön färg i olika nyanser. Upptill var planken omålade och jag tror att den plana delen kan ha varit täckt av en plåt tidigare; kanske var detta en typ av möbel som stått i ett kök och skulle skyddas mot väta? Kanterna går upp kan mycket väl ha rymt typ en skiva zinkplåt eller liknande.


Låset före och efter

Skåpet behövde således en rejäl ansiktslyftning. Nedan har jag strippat skåpet på färg med hjälp av en speedheater och verktyg.


  Lite spackling var oundvikligt men var snabbt gjort.


När skåpet fått den sista slipningen grundmålade jag med B-I-N Kvist och isoleringsgrundfärg  (från Znisser) för att förhindra alla kvisthål från att "blöda igenom" samt för att grunda hela skåpet. Slutligen målade jag skåpet med "Servalac Aqua blank", en vattenburen lackfärg från Alcro, bruten i samma färg som jag målade den vita kistan med som jag har berättat tidigare. Båda möblerna står i gäststugan och jag vill undvika för många olika färgtoner då det rör sig om ett enda rum när jag nu hade möjligheten att från början styra färgen på möblerna jag renoverade. Färgnyansen på alcrofärgen är framtagen efter gästsängen Hemnes (IKEA) som står i samma rum


Här är skåpet efter renoveringen och låset på plats igen.


Till toppen av skåpet köpte vi ett par  laminatgolvskivor från Parador, "Parkett Trendtime 1 kärnrökt kalkad natur". Dessa skivor anpassades till storleken på skåpets överdel, sattes fast och då blev det så här:


Här syns även en lite större skada som spet har; ena överkanten på vänster sida har fått sig en smäll och är lite lägre.


Vad ska vi då använda skåpet till? Jo, skåpet ska stå i vår lilla gäststuga på landet och användas som tvättställskommod. Ovanpå laminatskivorna har vi ställt ett runt handfat och en vattenblandare.
Hål har borrats för rördragning som rörmokaren just i detta nu sitter och svettas över.



Här är skåpet med handfatet tillfälligt uppställt ovanpå.



8 kommentarer:

  1. Bara så enkelt läckert.Härlig blog
    med smarta idèer.
    GILLAR sa Rebecka

    SvaraRadera
  2. Hade nog eldat upp skåpet.
    Men å andra sidan har jag
    inte bloggarens fina näsa
    för finessen.
    Sa Nisse

    SvaraRadera
  3. Dimension Traveler28 maj 2013 kl. 05:33

    Men så SNYGGT! Kongenialt!

    SvaraRadera
  4. Men såå fint, vilken talang du har vännen :). Kram Majk

    SvaraRadera
  5. Inget IKEA stuk precis.Riktiga grejer.
    Fräckt tänk.
    Purple gillar

    SvaraRadera
  6. Precis så där vill jag göra hemma! Får man fråga vart du köpt själva handfatet? Har letat runt men de ligger ju på flera tusen... Hade hoppats kunna göra mig ett klipp. ;)
    Anna

    SvaraRadera
  7. Hej Anna! Handfatet köpte vi för en rimlig slant (minns dock inte exakt hur mycket, kanske runt en tusenlapp) på K-Rauta. Just nu hittar jag inte handfatet på deras hemsida, men här är en annan återförsäljare:
    http://www.vvsochbad.se/Badrum-Tvaettstaell-Hafa--Hafa-Misaki-Rise-Handfat-Vit-42x15-cm-u-Braeddavlopp-u-Kranhaal-187758.html
    och ytterligare en till:
    http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/tvattstall/tvattstall-hafa-misaki-rise/p-140416
    Kanske vill du googla själv o se närmaste leverntör, produktnamnet är HAFA MISAKI RISE HANDFAT" i så fall. Lycka till!!

    SvaraRadera
  8. Ni VET VÄL att det är en gammal diskbänk. Man hade som du antyder zinkskiva ovanpå, o så ställde man 2 baljor ovanpå den, diskade i den ena o skjöljde i den andra. Det gjorde inte så mycket om man skvätte vatten, men något avlopp fanns inte.
    Så vacker som i din värld har den dock aldrig varit tidigare. Du har verkligen använt vårt kulturarv (allmoge) på rätt sätt. Grattis till ett mycket fint jobb
    MVH

    SvaraRadera