onsdag 22 maj 2013

ÄNTLIGEN!


(snodd bild)

Ungefär ett sådant här vrål skulle jag göra av glädje och lättnad just nu (om nu tigern vrålar vill säga...). I dag blev jag nämligen färdig med vårens quiltprojekt del 1 (kviltblocken som jag har lagt ut bilder av ibland). Det handlar om överdelen/toppen till det nya lapptäcket som nu är sammanfogat och klart. Det som väntar nu är att passa samman överdelen med vaddmellanlägget och baksidan för att sedan kviltas för hand (därav kallas detta för "sandwich"). Kviltningen är det som i regel tar längst tid, speciellt när man gör det för hand och inte på maskin. Jag föredrar ändå handkviltning då det ger ett charmigt intryck, det är avkopplande när man väl sitter med det och dessutom mycket lättare än att knöla in ett stort täcke i en liten symaskin för att kvilta
Här lägger jag upp en bild på överdelen eftersom det nu kommer att dröja innan jag visar täcket igen förrän det är klart. Nu är sommaren här och av erfarenhet vet jag att det inte blir mycket kviltat då. Jag tippar på att det kan vara färdigt i sin helhet innan året är slut?




Arbetsnamnet på det här täcket är "A Random Quilt"; jag har inte följt något mönster utan plockat diverse blockmönster på internet som alla har samma storlek.  Det hela började som en tanke att sy upp lite av alla tyger som ligger sparade (och därmed göra plats för nya!) i mina lådor. Det har även varit roligt att pröva olika typer av blockmönster och se färgernas mönster och effekt mot varandra. Alla utom två av blocken är lapptäcksteknik, de två andra är applikationer: 
*) fjärde raden nerifrån; fjärde blocket från vänster är en Dogwoodblomma; Dogwoodträd är mitt favoritträd och har fantastiska blommor i verkligheten. 
*) tredje raden nerifrån, första blocket från höger är ett hjärta. Hjärtat består av två tyger; det ena är mörkblått med små, små vita stjärnor och det andra tyget är vit-och rödrandigt och har en kul vågstruktur. Jag ville göra något annat än bara ett enda stort tyghjärta och jag gillar verkligen det rödrandiga "vågiga" tyget; alltså fick det bli en lek med The Old Glory, den amerikanska flaggan.

2 kommentarer:

  1. Imponerande,då jag vet ,vilket arbete
    som ligger bakom skapelsen.
    Otroligt vackert komponerat.
    Gillar starkt Elsa sa..

    SvaraRadera