måndag 20 maj 2013

Livet är en fest... liten buffé

 .... om det inte är det får man se till att göra det lite festligt! 




 

Det var en härlig syn som mötte oss i morse när vi tog oss ut; med den storartade segern i gårdagens hockeymatch och med det soliga vädret kan vi inte vara annat än glada, eller hur? 
 


(lånad)


Efter drygt en och en halv veckas ihärdigt elakt virus som slagit ut mig totalt känns det som om jag är på banan igen. I dag har krafterna liksom rasat över mig och massor har blivit gjort. Nu tycker jag det räcker med virusbesök för min del
Under en liten skogspromenad igår hann jag få dessa bilder av en liten ekorrunge som utforskade världen: 




Egentligen hade jag bara tänkt mig ett inlägg ikväll om en buffémiddag jag gjorde häromdagen i tron om att det kändes så mycket enklare och effektivare än att ställa mig och laga riktig mat. Så fel jag hade, tur att jag började redan på eftermiddagen med förberedelserna så att jag hann vila mig mellan varven av ren utmattning (ja, det var en förbannat seg virusattack). Här är vad jag serverade:



Fat 1: 
överst: crostini med prosciutto, till höger: crostini med mortadella och Gruyereost, närmast kameran till vänster: bruschetta




Fat 2: 
tandpetare med cocktailtomater, färsk basilika och mozzarellaost



Fat 3: 
stavar av Gruyereost lindade med italiensk salami
(vi var generösa och lät lilla batteridrivna lysgubben  
vara med på bild)



  Fat 4: 
melon lindad med mortadella till vänster, till höger: bresaola fylld med vitlöksfärskost och färska basilikablad


 Det är himla trevligt med buffémåltider och man äter sig gärna fyrkantig av dem!



God dryck till gör inte saken sämre, vår 
svaghet är bland annat detta vin...



 För att toppa måltiden snodde jag ihop en snabb dessert; vaniljglass med enkel smultronsås på smultronen i frysen. Så här gjorde jag en lagom sats med sås för fyra personer: 

Snabb smultronsås till glass, 4 personer:

3 dl smultron
2 dl socker

Jag kokade samman dessa ingredienser en stund på spisen i en kastrull. Jag blandade ordentligt och lät det bilda en jämn sås. Efter ca 5 minuter silade jag såsen genom en finmaskig sil medan jag jobbade med smeten i silen; på så sätt pressade jag ur maximalt med tska till sås men slapp på med alla små korn från smultronen. Såsen fick svalna innan jag skedade upp såsen på glassen.   

2 kommentarer:

  1. Har saknat bloggarens mysiga
    inlägg.Härligt käk att ta efter.
    Gott å väl,
    Sa Ella.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ella, din kommentar gjorde mig jätteglad!!

      Radera