lördag 11 maj 2013

Gäststugan

Det man inte har i huvudet får man ha.... i mitt fall i bensintanken. I går for vi iväg till sommarstället, jag bar, styv i korken, ut alla kuddarna som jag hade sytt färdigt för att så smått börja inreda gäststugan. Nästan framme insåg jag plötsligt att jag hade glömt hissgardinerna som var den egentliga anledningen till resan. Så, det var bara att köra ut dit idag igen fast jag hade lite annat planerat för dagen. Nåja, värre saker har ju skett. 
Nu har vi nått hit i alla fall; gäststugan har fått sin gästsäng ihopmonterad. Det är en utdragssäng från IKEAHEMNES dagbädd som har tjänstgjort hos oss några år redan. Vi är oerhört förtjusta i den, jag tror nästan den är en av IKEAs mest beresta produkter; den har stått i vårt f.d boende, sedan emigrerade den ett par år till USA för att sedan återvända till svensk jord och nu har den hamnat i vår lilla gäststuga. 
I dag ägnade jag flera timmar åt att tvätta stugans tre ganska stora fönster (plus ett mindre samt båda dörrarnas glasrutor). Detta är ingenting som har gjorts tidigare under våra år här då stugan endast varit en stor förvaring. Efter tvätten satte jag äntligen upp krokarna som hissgardinerna skulle hängas upp i inuti fönsternischerna och hängde sedan upp hissgardinerna i respektive fönster. Så här blev det:

 IKEAs dagbädd Hemnes med jättebra förvaring undertill, en perfekt gäststäng. Hissgardinerna 
kan släppas ner helt under natten när man vill sova.


 Den lilla byrån är ett litet fynd från en antikbod, lampan inköpt i USA
(och omelektrifierad för svenska förhållanden). Den lilla ljusstaken 
med det fula rosa ljuset är inköpt på Pottery Barn, USA.

Nästa vecka ska vår lilla gjutjärnskamin komma tillbaka från sin hälsokontroll, sedan ska den monteras in i stugan.

 Gästsängen har gott om utrymme att dras ut till en dubbelsäng.

Samma vinkel i stugans tidigare liv...
 

 I veckan som gick gjorde elektrikern klart elektriciteten i stugan, ytterligare ett projekt är kvar och kommer förhoppningsvis färdigställas under nästa vecka. Mer om detta senare. 


5 kommentarer:

  1. Dimension Traveller11 maj 2013 kl. 12:49

    Så otroligt snyggt och fräscht och smakfullt! Och vilket enormt jobb bakom varenda detalj!

    SvaraRadera
  2. Jättevackert i sin enkelhet.
    Gillar den ljusa tonen.
    Ella

    SvaraRadera
  3. Lönar sig att planera.Annars kostar de mera.
    Vilken skillnad från förr å nu.
    Lyckat resultat.
    Sa Rebecka.......

    SvaraRadera
  4. Ja de blev verkligen fint.
    Sa DD

    SvaraRadera
  5. En viss skillnad.. Helt fantastiskt vackert. Som allt du gör.

    SvaraRadera