tisdag 21 maj 2013

Ett skepp kommer lastat... Kalvkött x 3

 .... med mat! Häromdagen köpte jag en större bit kalvkött som vi skar upp i skivor för att grilla. Först marinerade jag skivorna i någon slags kryddig vitlöksoljemarinad (minns inte exakt vad jag vräkte i), sedan fick skivorna ligga i rumstemperatur ordenligt för att grillytan skulle bli riktigt bra. (Kött ska ju absolut inte vara kylskåpskallt när det tillagas)


 Styckmästaren i min lokala butik delar gärna med sig av tips och råd kring kött och tillagning; sist tipsade han mig om att fylla ett par påsar med varmt vatten och lägga ovanpå köttskivorna en stund innan grillning för att öka köttets temperatur. Hans ord löd:
"Köttytan blir tio gånger bättre om köttet är kring 30° när det läggs på grillen än om det är 10°". Kan vara värt att lägga på minnet. 
Grillmiddagen på kalvskivorna blev väldigt bra. Det blev dock en hel del kött över vilket jag i och för sig hade förväntat mig. Men det löste maten ett par dagar framöver sedan... 


 Dagen efter gjorde jag egen pyttipanna på tärnat kalvkött, lök och potatis. Fantastiskt gott!


 

Det bar sig inte bättre än att det var grillade kalvskivor kvar dagen efter det... så då gjorde jag wraps istället. Till dem hade jag fullkornswraps, avokado, salladsblad, gurka, friterad lök (på burk) silverlök och lite bearnaisesås.

Wrapsen blev mycket uppskattade och detta är ju en jättebra, snabbgjord måltid, perfekt 
under sommaren när man gärna äter kall mat. Trist bild? ja jag vet...  men goda 
blev dem!





Den här sorgliga bilden är allt jag hann ta av en helt underbar toscakaka jag bakade nyligen. Själva kakan fick med sig en rejäl slatt med riven mandelmassa vilket gjorde hela skillnaden mellan "vanlig" toscakaka" och den här. Den åts upp så fort att jag knappt hann fota den...

2 kommentarer:

  1. Toppentips för amatörkock,man tackar.
    Nice blog
    Vinterbadaren

    SvaraRadera
  2. Detta ska inte en hungrig mage tvingas att
    läsa.Därför går jag ur bloggen.
    Marcus sa

    SvaraRadera