torsdag 9 maj 2013

Hissgardinsångest

Så var snart ännu en dag till ända och trots allmän risighet och halsont har jag diskat av det långdragna projektet med hissgardinerna till gäststugan på landet. Det har blivit några hissgardiner genom åren (förutom de sedvanliga gardinerna) och varje gång har jag sagt att det ska vara sista gången. Det finns nämligen saker som är mycket roligare att sy än just hissgardiner eller gardiner i största allmänhet. Lik förbannat sitter jag där igen och har dessutom TRE hissgardiner på mitt samvete bara-för-att-jag-aldrig-hittar-det jag-vill-ha i butik eller bara för att utbudet på tyger är för stort och jag lider av beslutsångest. Eller bara för att jag har så sabla mycket tyger som ligger och tar plats hemma,  tyger som sparats för att jag tycker så mycket om dem.
Till gästtugan var jag styrd av tapeten så klart, det måste ju matcha med färger och sådant. Jag hade ett par gardinlängder sparade sedan tidigare,  tyget är ett kraftigt bomullstyg med "text" som jag kände skulle passa riktigt bra. Jag bestämde mig för att jag skulle sy hissgardiner till gäststugan eftersom de dessutom fungerar som rullgardiner nattetid när man vill kunna dra ner för fönstren.

 

Här är en av de färdiga hissgardinerna, tillfälligt upplagd/hängd på ett skåp hemma

 ...och så här ser det ut när jag har dragit upp hissgardinen till hälften

 De runda ringarna som syns på framsidan är egentligen gardinupphängningsringar, jag tycker träringarnas färg och struktur passar bra med tyget och dragsnöret. 

 träringarna

Det jag behövde inköpa var alltså "löpringarna" i trä (brukar finnas begagnade på loppisar så att man inte behöver lägga för stora slantar på dem), sytråd samt själva draglinan, den här gången köpte jag ett mörkbeige anorakssnöre. Till bottenkanalerna av hissgardinen hade jag rundstavar i trä som jag köpte på K-Rauta och sågade till efter hissgardinens bredd. Rundstavarna underlättar när man vill rulla upp hissgardinen med dragsnöret.

 
 Rundstaven; till de här hissgardinerna köpte jag rundstavar som mäter 2,5cm i diameter då 
tyget är så tungt och kraftigt.  

 Till själva upphängningen av hissgardinen köpte jag trästavar (också på K-Rauta); jag sågade till dem efter hissgardinens bredd. Själva trästaven mäter 1,5 cm i bredd och 4 cm i höjd. På trästavarnas framsida (där hissgardinen ska fästas) satte jag fast självhäftande kardborrband (och motparten i karborrbandet syddes fast på hissgardinen).  
  
 
 Här är trästaven med kardborrbandet fastsatt i övre kanten på trästaven.

Då klistret på kardborrbandet kan försvinna/torka ut med tiden tog jag min häftpistol för att 
nita fast bandet, att dra loss en hel hissgardin för ev. framtida tvätt kan annars lätt dra med
sig kardborrbandet från trästaven.

Kardborrbandet har häftats fast med häftpistolen. Öglan är till för att fästa dragsnöret
på hissgardinens baksida, öglan sitter på trästavens undre sida; ner mot golvet
alltså. 

 Motparten till trästavens kardborrband sattes fast på hissgardinen, som extra stöd sydde 
jag fast den även om kardborrbandet är självhäftande. Jag brukar inte sätta kardborrbandet 
ända uppe vid hissgardinens övre kant för att jag vill att tyget ska sticka upp ovanför trästavens 
kant och dölja upphängningskrokarna så gott det går. 

 Här är alla tre hissgardinerna, nu ska de bara hängas upp i respektive fönster 
i gäststugan.

Hissgardinerna kommer att hängas upp i fönsterramen med hjälp av öglor; jag kommer kunna visa det i ett separat inlägg då gardinerna är på plats i gäststugan.

När jag var klar med alla tre hissgardinerna tyckte jag att det skulle vara kul med en extra kudde till gäststugan eftersom jag hade lite slattar tyg kvar. Det handlade om just "slattar" och då jag inte kunde göra ett helt kuddfodral av slattarna fick lösningen bli en annan. Jag valde att blanda samma tyg som till hissgardinerna med ett oblekt hellinnetyg som kontrast samt att tillverka en kedersöm till kanterna som dekoration:



Närbild av kedern/kedersömmen i övre kanten av kudden.

4 kommentarer:

  1. Man går i gång direkt på bloggarens urläckra,
    inspirerande inredningskonster.
    Kuddarna så smakfullt.
    Gardinerna bara så fräcka åxå.
    Gillar Purple

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Purple för peppande kommentarer! Gör mig jätteglad! Nu är detupp till bevis - färd mot sommarstället för att se sakerna i "skarpt läge". Rapport följer.../Livsnjutaren

    SvaraRadera
  3. Ser så enkelt ut.Måste väl vara tyg som tål
    solen.Fint me kuddarna.
    Rebecka sa

    SvaraRadera
  4. Blir impad. ser enkelt ut undrar om jag vågar testa.
    Försöker..........
    Färgvalet gillas.
    Lillie sa

    SvaraRadera