måndag 6 maj 2013

Ett "litet" projekt...


I brist på tid, ork och hälsa gör jag ett litet inlägg (med i huvudsak bilder) om mitt renoveringsprojekt nr 3; jag har redan visat bilden ovan men tar den en gång till bara för att illustrera hur illa det faktiskt var. Gamla möbler med gammal färg och patina kan vara helt fantastiskt vackera och härliga, men det här hör inte till den kategorin. Gamla oförlåtligt fula lagningar, flera färglager som dessutom flagnade något alldeles fantastiskt.


Som en läsare gissade i inlägget "Nästa projekt" från den 1a maj, så är det alltså en kista. Ja, jag är väldigt förtjust i kistor.... och är lycklig ägare av flera några stycken. De är ofta så vackra, himla praktiska och alla mina kistor är faktiskt välfyllda. Så, när jag hittade den här giganten på en lokal second hand/loppis var det bara att slå till.


Att den skulle vara från 1786 som det anges i skrift utanpå den blå färgen var lite skrattretande att tro, speciellt när man såg på hur handtagen (som i sig blivit täckta av vit och sedan tjock silverfärg) faktiskt var övermålade på kanterna.


Med andra ord hade jag inga samvetsbetänkligheter när jag gav mig på att ta bort färglagren. Och... jag kan säga att färglagren är tjocka, kletiga och generösa. På bilden ovan ser man locket som till hälften är helt renslipat efter att färgen tagits bort, det mörka till höger är rester av en envis och ganska vidrig färg som sitter hårt i träet. Det var så här jag upptäckte att kistans delar är ihopsatta av träpluggar:

  


Jag är redan helt såld på locket, varsina stora nithuvudet syns där locket är fastsatt med kistan.


Tålamod, tid och försiktighet. Lager efter lager, parti efter parti kommer kistans själ fram.



Ett av handtagen på sidorna; ursprungligen verkar kistan ha haft andra handtag då man ser gamla skruvhål strax under de nuvarande handtagen. 


Här är kistans ena kortsida efter att färglagren tagits bort. En liten lagning längs nedre kanten syns. Längs lockets alla sidor finns fina profileringar som kommer fram när färglagren skrapas ner, innan var de helt osynliga.




På kistans framsida hängde ett silverbemålad järnbleck på trekvart; när jag tog bort det och rengjorde det fick det ett nytt utseende, se högra bilden. Blecket fick ligga ett dygn i en lösning av linoljesåpa och vatten, sedan gick det väldigt lätt att skrapa bort färglagren (som var flera här också...). 


...och så till det bästa: på kistans framsida dök det plötsligt upp små oranga rundlar under alla färglager. Sena några vita och sedan en och annan mörk rundel som så småningom bildade blommor. Jag kanske inte borde ha blivit förvånad, i alla fall blev jag väldigt glad! 


 Till höger i bild syns även en blomsterslinga i ljus färg.


 ...och slutligen ser det ut så här! Det känns ju bra nu när jag har kommit så här långt att veta, att kistan faktiskt har varit omålad sånär som på blommorna från början. Mitt i blomstercirkeln framträder (om än väldigt svagt) siffror...:


...1786. Jaha ja. Det var lite oväntat trots allt. Nu gäller det bara att försöka bevara målningen så gott det går....

1786: 
Svenska Akademin instiftas
Gustav III grundar Östersund samt ger bönderna rätt att bränna brännvin igen
Mont Blanc bestigs för rsta gången
Mozarts opera "Figaros Bröllop" har premiär
I Kina dör mer än 100 000 människor i en enorm jordbävning
I Tyskland föds Wilhelm Grimm; en av de berömda författarbröderna
1786 är det tre år kvar innan franska revolutionen ...

Det är lite svindlande att tänka sig hur årtioenden och århundraden har passerat sedan någon knåpade ihop den här kistan och målningen. 
Nu ska jag försöka krya på mig. 

6 kommentarer:

  1. Dimension Traveller6 maj 2013 kl. 13:18

    Svårt att tro att projekt efter projekt kan höja ribban, men det kan de tydligen. En möbelrenoveringsdeckare... Kan knappt bärgar för innan vi får se kistan färdig och pånyttfödd via ditt tålmodiga handlag!
    Krya, krya.

    SvaraRadera
  2. Vilken lycka.För stunden.Verkar vara ett
    riktigt fynd.Vacker låda.
    Sa sommarfyndaren

    SvaraRadera
  3. Nöjsam historieundervisning.
    Ella sa

    SvaraRadera
  4. Urläcker inredningsmöbel.Vilket kap!
    Rebecka gillar

    SvaraRadera
  5. Åh så spännande, älskar projekt som dessa. Kan du inte skriva vad för typ av material, färg etc du använder ( vet att du gjort det tidigare, men typ färgnummer och så). Väldans inspirerande. När kommer du till oss och renoverar ;)?
    Kram Majken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det kan jag göra! Jag kan göra ett litet tillägg till den vita kistan om du vill gå tillbaka och läsa om den eftersom den är målad och färdig. Den här senaste stora kistan har "nya kläder" på sig än.... får se vart det landar. kram Majken!/

      Radera