onsdag 15 maj 2013

Middag och medicin för själen - pasta med bläckfiskringar


(lånad bild)

Jag blev glad igår när jag upptäckte att jag hade ett gäng bläckfiskar liggandes i frysen. De fick tina i kylen under natten så att de var färdiga att laga till dagens middag. Jag hade en idé om att kombinera bläckfisken med pasta i någon form. Det här kom jag fram till:

Pasta med bläckfiskringar
4 pers

pasta
ca 400g bläckfiskar 
1 stor gul lök, finhackad
tre vitlöksklyftor, finhackade
persilja, en knippa, hackad
1-1,5 dl vitt vin
400g krossade tomater (ca)
ett par nypor socker
salt, peppar
parmesan
olivolja, smör

Koka pastavattnet och släng i salt. Hacka all lök fint och fräs den sedan i het djup stekpanna/gryta i olivolja+smör. Låt lökfräset puttra, häll på tomatkrosset. Häll i vinet och krydda med resten. Smaka av och låt puttra lite till. Jag använder ett par nypor socker för att bryta den lite sura smaken som blir annars när tomaterna dominerar, smaken blir liksom mjukare och rundare.
Torka av bläckfisken om den är blöt och skär sedan upp den i ringar.


 När såsen har puttrat en stund häller jag upp såsen i en stor skål en stund, hettar sedan upp pannan/grytan igen och lägger ner mer olja + smör och sedan steker jag bläckfiskringarna i hög värme. Bläckfisken avger mycket vätska så det är svårt att hinna steka bläckfisken knaprig. Efter en kort stund (max en minut) häller jag på tomatsåsen och låter sedan såsen med ringarna småputtra i ett par till tre minuter. 

 

 Servera pastan i skålar och lägg över rejält med tomat-och bläckfiskringar, riv över parmesanost.
   
 

 Har man tur eller har lyckats spara lite vitt vin vid tillagningen har man något gott att dricka till maten också...


När man trots en god middag, intagen i explosiv pollentid, sitter och känner sig överkörd som av ett godståg och bara nyser känns det genast bättre när Ä.H överraskar med dessa läckerheter...:



Ä.H är hemkommen efter ett dygn på kontinenten och när han hinner ibland på resorna brukar han köpa hem choklad från Neuhaus chocolates (länk). Pollenmedicin i all ära, det här är medicin det med!

2 kommentarer:

  1. Har inte testat bläckfisk på detta vis.
    Blir det inte gummiaktigt tuggande?
    Verkar annars gott.
    Sandra sa......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bläckfisk är ju lite "gummiaktig" i sin struktur, trixet är nog att man tillagar den på häg värme och under väldigt kort tid för att undvika evighetstuggande. Den här bläcklfisken var inga problem alls att äta

      Radera