tisdag 14 maj 2013

Kejsarens nya kläder


 I dag kan jag med glädje visa lite bilder på hur den lilla gjutjärnskaminen i gäststugan har transformerats. Från att ha sett ut som på bilderna ovan; helt rostig med undantag för flagnande silverfärg har kaminen nu ändrat utseende, totalt.
 
 

Jag lämnade in kaminen för blästring och när den var klar idag såg den ut som på dessa bilder. Som ny! Det var som att göra en ny, väldigt trevlig bekantskap!


För första gången upptäckte jag vad utsmyckningen egentligen föreställer; kaminen är ju helt översållad av blommor! Jag vet inte hur många gånger jag blev påmind på blästringsfirman att kaminen skulle rosta direkt om jag inte svärtade den, den skulle in i omedelbart in i rumstemperatur, ja den skulle rosta bara jag andades på den och framförallt om jag tog i den med bara händer (utan handskar). Fylld av dessa varningens ord som satt som ett mantra i mitt huvud begav jag mig hem med kaminen och lastade ur den. Här kan jag tillägga att kaminen väger ENORMT mycket och ryggen har ett och annat att säga om den saken ikväll... Med spissvärtan i högsta hugg och en styv pensel i handen gav jag mig i kast med att börja svärta.


Så här blev den efter svärtningen ett par timmar senare.... Skillnaden var ju enorm och när jag var klar var det dags för lite efterputs/polering; svärtan lämnar efter sig ett slags svart, matt damm på ytan som ska torkas av. Efter putsen ser kaminen nu ut så här: 


Initialerna på framsidan ser ut att vara J & C G samt B vilket borde stå för Jean och Carl Gerhard Bolinder som på 1800-talet grundade Bolinders Mekaniska Verkstad i Stockholm där man tillverkade bl.a. kaminer. Det är oklart hur gammal kaminen är; företagets verksamhet fortsatte in på 1900-talet både i Stockholm och även i Eskilstuna. Hur som helst; jag gillar ju gamla saker, slitna, med patina och jag gillar att gamla saker fortfarande kan vara funktionella. Jag vill våga använda sakerna och inte bo i ett museum som det lätt kan bli annars. Kaminen är ju tänkt att förhoppningsvis användas men då det antagligen är en kamin som eldats med koks vet jag inte hur det är görligt att använda för annat. Jag håller på att skaffa information om den saken just nu.
 
 Överst vänster: ursprungligt skick, överst höger: efter blästring
nederst vänster: efter svärtning, nederst höger: färdigpolerad


Här är kaminen i all sin prakt, när allt är klart och med återvunnen stolthet. Så småningom ska den ut till gäststugan igen. I värsta fall som prydnad, för den är ju fantastisk.

5 kommentarer:

  1. Dimension Traveller15 maj 2013 kl. 00:03

    En klenod! Så vacker!

    SvaraRadera
  2. Helläckert jobbat!Vilken skatt.
    Ella sa

    SvaraRadera
  3. Hej du kaminrenoverare!

    En detalj bara beträffande en ev. eldning: tänk på att kol och koks alstrar den högsta värmen och som i andra sammanhang användes för att smälta järn.Många kaminer eldades med ved,som ger bra värme men inte av samma intensitet som kol eller koks.
    Beträffande koks är det nog iadg svårt att få tag på,inte minst i vår tid av miljödebatt. Kanske gäller det även kol?Eldning av sten-och brunkol är inte direkt miljövänligt ju. Undersök om kaminen tål annat bränsle än ved!
    Hälsar intressread antikvän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för kommentaren, jag blev jätteglad eftersom den kommer lägligt mitt bland tankarna kring kaminen. Ja, det råder verkligen olika skolor om dessa kokskaminer; a) de som menar att man KAN elda på med ved (visserligen spinkigare saker och inte så stora klabbar) i kaminen, sedan de som hävdar att man INTE ska elda annat än vad kaminen är avsedd för (koks). I rådande läge kan vi inte elda alls då skorstenen är för kort och måste åtgärdas så vi har tid att fundera Kaminen är mest tänkt att kunna användas som mysfaktor och inte som en regelrätt uppvärmning av stugan då det redan finns värme där, att elda "oekonomiskt" som vissa hävdar att man gör med tunn ved gör inte mig någonting, jag är mer mån om att inte skada kaminen eller stugan. Min tanke just nu är ju att om vedeldning unte uppnår samma hetta/intensitet som koks (som Du nämnde) borde inte detta vara ett problem för kaminen... Ett kärt besvär, denna kamin. I varje fall ska den få stå och stoltsera i rummet och förgylla det, bara med sin blotta närvaro. Ha det gott, och tack igen för inlägget!/Livsnjutaren

      Radera
  4. Intressant förvandling.Ingen kännedom om spisar.
    Kul reportage om sådan.
    Claes Th.

    SvaraRadera