fredag 8 mars 2013

Fredag igen: färsbiffar, friterad kyckling, gravlaxsnittar med Piladelphiaost & valnötter


Dagen började bra, fortsatte bra och verkar få ett bra avslut. Tidigt i morse bad jag om att få träffa min bästa lekkompis, Vovven och som vanligt hade matte inget att invända. Solen vräkte verkligen ner och det var så underbart att jag glömde bort hur kallt det egentligen var. I dag verkade Vovven ha lite av en personlighetsklyvning; förutom det vanliga glada svansviftandet  gick kroppen i vågor och jag hade en studsboll i kopplet istället för en hund. Alla fyra tassar lämnade marken samtidigt, gång på gång.  ldigt underhållande att se en fyrbent 50-kilosvovve göra så.


Tusen tack snällaste, sötaste matte för att jag fick låna igen! Det är ett privilegium att få ha Vovven och förgyller verkligen hela dagen.  Jag hoppas han sov gott en stund efteråt och lät dig sova efter ett långt arbetspass...

Några trevliga middagar den senaste tiden då...
 
 Underbar spansk rioja (jagharglömtvaddenhette)

Delikata fusklammbiffar med tillbehör

I helgen som gick fick Ä.H (Äkta Hälften) igång matlagarångan. Han bjöd på nötfärsbiffar som egentligen skulle ha varit lammfärs, något som dock inte fanns i butiken vid inhandlingen. Då skruvade Ä.H ner en chevreost samt en knippa färsk rosmarin i färsen och stekte biffar, otroligt gott. Till detta bjöds det grekisk tzatziki samt ugnsrostade rotfrukter med lite honung ringlat över. 



En av veckans tråkiga vardagar friterade jag färska kycklingbitar doppade i hemmagjord frityrsmet, smakar alltid bättre än de som finns att köpa färdiga att blanda ut med vätska. 


Förutom kycklingen fick några av de färska broccoliträden ta sig ett dopp i den kokande olja också. Mumma!


Till sist, en enkel-att-göra-lunch med raffighetsstämpel: ljust matbröd i skivor stekta i smör, dränkta i ett rejält lager av Philadelphiaost, täckta av gravad lax och toppade med färska spenatblad och valnötter. Lite balsamvinäger ovanpå hade faktiskt kunnat vara en upplevelse inser jag nu...
Nu hägrar soffan efter ett digert italienskt matlagningspass i köket; återkommer om detta med lite utförlig information när nya krafter har hittats. 

4 kommentarer:

  1. Gott käk,bra tips till
    fantasilösa läsare.
    Smack.......

    SvaraRadera
  2. Gillar djuret,kostar pengar o tid.
    Svanslös

    SvaraRadera
  3. Dimension Traveller9 mars 2013 kl. 05:35

    Måste ha varit en sevärd hundföreställning!

    SvaraRadera
  4. Va e de här för blog?????????
    Bara godsaker.
    Bettan igen

    SvaraRadera